Når kransekagen af dansk komik mødes op til nytår, så er det andre end tilskuerne som får smil på læben. 1,2 millioner kroner regner Unicef med udbyttet bliver af 17 komikeres frivillige arbejde over to festlige aftener.

- Vi behøver ikke at annoncere. Faktisk så skriver folk i løbet af året, og spørger om, hvornår billetterne bliver sat til salg, lyder det fra Valgedur Hvidt Larsen der er Unicefs tovholder ved den 14. udgave af 'Talegaver til børn' som finder sted torsdag og lørdag imellem jul og nytår.

Talegaver til børn samler i årets udgave i omegnen af 1,2 millioner kroner sammen. Penge som bliver brugt på Unicefs generelle arbejde, hvilket vil sige at de altså ikke øremærkede ét specifikt projekt.

Pengene fra 'Talegaver til børn' går hovedsagligt til verdens usynlige børn. Børn i områder som pressen ikke har fokus på, og som derfor ikke får deres lidelseshistorier fortalt. Det er typisk børn i afrika, og det er også det sorte kontinent der vil blive fokus på, når sidste kalenderblad vendes natten mellem søndag og mandag.

Unicef sætter fokus på hiv og aids i det nye år. Aids som allerede har gjort over 15 millioner børn forældreløse i Afrika.

Unicef vil især arbejde på at standse smitten fra at blive overført fra forældre til børn, ligesom man vil bruge ressourcer på at hjælpe de børn, som allerede har mistet forældrene ved at lære dem, hvordan de eksempelvis skal opdyrke markerne for at skaffe mad.

Merchancising skal skæppe i kassen
Den store opmærksomhed Unicef har opnået igennem 'Talegaver til børn' har skabt stor opmærksomhed omkring organisationen, og det vil Unicef nu udnytte. - Der skal keyhangers, t-shirts og legetøj over disken når de fire shows løber af stabelen.

- Talegaver for børn er blevet et godt brand, og derfor bliver mange af faciliteterne til de fire optrædener stillet gratis eller meget billigt til rådighed for Unicef, og det er med til at skabe et større overskud. Sidste år havde vi også stor succes med at sælge merchandise, siger Valgedur Hvidt Larsen fra Unicef, som også håber på at merchandising vil smide mange penge af sig i dette års udgave af 'Talegaver til børn'.

Hvis ikke du har fået billet til forestillingerne, og du ikke lige gider møde op på de udsolgte koncertsteder blot for at købe en keyhanger, så kan du også finde produkterne på Unicefs hjemmeside.

Køb Unicef-merchandise her