Kyniske bagmænd spinder guld på at smugle syriske asylansøgere fra Milano direkte ind i Danmark

Der hersker ravnsort mørke på parkeringspladsen foran Kolding Banegård, klokken har kun lige passeret fem om morgenen, og tre mænd og en kvinde står trætte og med nervøse blikke og kigger sig omkring, mens de skutter sig i kulden.

En italiensk mand i alderen 35-40 år - den mand som de seneste 16 timer har været de fire syriske asylansøgeres chauffør på turen direkte fra Milano, 1.365 kilometer længere mod syd - stiger ud af den lille Nissan Note på tyske nummerplader og bruger ikke meget mere end et halvt minut på at tage tasker og poser ud af det minimale bagagerum.

Opret abonnement på BT PLUS og læs med om, hvordan kyniske bagmænd spinder guld på at smugle syriske asylansøgere fra Milano direkte ind i Danmark. 1. måneds abonnement er gratis.

 

Det får du i denne PLUS-pakke:

  • Vejen til helvede
  • 'Tag vores barn til Danmark'
  • De ser på krig
  • Syrien-Danmark uden retur
  • Da Syrien kom til Samsø
  • GRAFIK: Flygtninge strømmer ud af Syrien

Modtag det ugentlige nyhedsbrev fra BT PLUS her.


Der hersker ravnsort mørke på parkeringspladsen foran Kolding Banegård, klokken har kun lige passeret fem om morgenen, og tre mænd og en kvinde står trætte og med nervøse blikke og kigger sig omkring, mens de skutter sig i kulden.

En italiensk mand i alderen 35-40 år - den mand som de seneste 16 timer har været de fire syriske asylansøgeres chauffør på turen direkte fra Milano, 1.365 kilometer længere mod syd - stiger ud af den lille Nissan Note på tyske nummerplader og bruger ikke meget mere end et halvt minut på at tage tasker og poser ud af det minimale bagagerum.

 

Klokken er lidt over fem om morgenen, det er hundekoldt, og de fire syriske asylansøgere er lige steget ud af bilen på p-pladsen foran Kolding Banegård efter 1.365 kilometer og 16 timer i menneskesmuglerens lille Nissan. De er trætte og skal som det første finde et toilet, for der har ingen svinkeærinder været undervejs. En venlig receptionist på det nærliggende Hotel Saxildhus giver dem lov at benytte toiletterne på hotellet.
Klokken er lidt over fem om morgenen, det er hundekoldt, og de fire syriske asylansøgere er lige steget ud af bilen på p-pladsen foran Kolding Banegård efter 1.365 kilometer og 16 timer i menneskesmuglerens lille Nissan. De er trætte og skal som det første finde et toilet, for der har ingen svinkeærinder været undervejs. En venlig receptionist på det nærliggende Hotel Saxildhus giver dem lov at benytte toiletterne på hotellet. Foto: Sonny Munk Carlsen
Vis mere

Derefter kaster han et hurtigt blik rundt, formentlig for at sikre sig, at der ikke er politi i nærheden. Og stiger så igen ind i bilen, sætter den i gear og kører væk i samme retning, som han kom fra. Med slukkede lygter.

Kursen er for ham igen sat mod Milano og, måske, endnu en økonomisk lukrativ tur nordpå mod Kolding med et nyt hold nervøse asylansøgere med drømmen om en ny tilværelse.

Scenen er ikke taget fra en dunkel spillefilm fra 1970’erne, men fra det virkelige liv en helt tilfældig morgen i forrige uge.

Foto: Sonny Munk Carlsen
Vis mere

BTs journalist og fotograf stod på parkeringspladsen foran Kolding Banegård, da - endnu - en bil med en menneskesmugler bag rattet og fire trætte og nervøse syrere ankom i ly af mørket.

- Hvilken by er vi i? Hvor er vi?, lød det allerførste spørgsmål på gebrokkent engelsk og med tydelig nervøsitet i stemmen fra den yngste af de fire flygtninge, en cirka 20-årig ung mand, til BTs udsendte, da vi henvender os til dem.

Han, der ligesom de øvrige ikke ønsker at få sit navn offentliggjort, fortæller, at de er flygtet fra det krigshærgede Syrien for flere uger siden og i første omgang har taget turen tværs over Middelhavet på en farefuld færd med det sydlige Italien som mål.

Udover nogle euro som valuta har de fire syrere kun hver en taske med tøj og så ellers, hvad de går og står i. Øverst, i en af papirposerne, er der en smule brød og nogle dadler.
Udover nogle euro som valuta har de fire syrere kun hver en taske med tøj og så ellers, hvad de går og står i. Øverst, i en af papirposerne, er der en smule brød og nogle dadler. Foto: Sonny Munk Carlsen
Vis mere

Derefter er turen gået på lykke og fromme til Milano i den nordlige del af støvlelandet.

Vil blive i Danmark

Det var også i den italienske millionby, at han sammen med sin far og et ældre ægtepar, som de kender godt, klokken 13 dagen før bag den enorme og pompøse banegård klemte sig ind i den lille metalgrå Nissan Note og med den italienske menneskesmugler som chauffør tog hul på den sidste del af rejsen mod det eftertragtede Danmark.

Nu har de endelig sat fødderne på dansk grund i det land, som de hidtil kun har hørt om, men aldrig nogensinde tidligere været i nærheden af.

De er lettede over at være her. Men samtidig nervøse og bekymrede for, hvad fremtiden skal bringe.

- Vi har fået at vide, at vi skal tage med toget herfra til København. Min far og jeg vil blive i Danmark, for vi kender nogen, som er kommet herop tidligere. Vores venner vil rejse videre til Sverige, hvor de kender nogle andre, siger den unge syrer, inden han hanker op i det eneste gods, han ejer og har: Nemlig tasken med lidt tøj og en papirpose, hvori der ligger en smule brød og nogle dadler.

De fire syrere stiger ind i toget mod København. Ægteparret skal videre til Sverige, hvor de kender andre syrere, som er ankommet tidligere. For den unge mand og hans far går den sidste del af turen fra København til Sandholmlejren, for de håber at kunne blive i Danmark.
De fire syrere stiger ind i toget mod København. Ægteparret skal videre til Sverige, hvor de kender andre syrere, som er ankommet tidligere. For den unge mand og hans far går den sidste del af turen fra København til Sandholmlejren, for de håber at kunne blive i Danmark. Foto: Sonny Munk Carlsen
Vis mere

Prisen er faldet

Den unge syrer afslører, at de har givet 300 euro hver for turen. Dermed er prisen for at tage turen mellem Milano og Kolding faldet drastisk, idet det for få uger siden ifølge BTs oplysninger kostede op mod 800-1.000 euro og altså da var en endnu mere guldrandet, illegal forretning.

Men den kyniske menneskesmugler kan – selv med den nye og betydeligt lavere pris – stadig skumme fløden og stikke cirka 1.000 euro i lommen til sig selv for godt et døgn på motorvej E45.

Kiosken på Kolding Banegård åbner denne morgen klokken halv seks, og den engelsktalende syrer får sammen med sine tre ældre rejsefæller hjælp af ekspedienten bag disken til at købe togbilletter for en del af deres medbragte valuta, som udelukkende er euro.

Foto: Sonny Munk Carlsen
Vis mere

Nu står de med hver sin billet i hånden med hjemmel til at køre strækningen Kolding-København. Herfra skal de videre det sidste stykke mod Center Sandholm, som de har hørt om, men ikke aner hvor ligger.

- Min mor og mine to brødre og fire søstre er stadig i Syrien. Vi håber bare på at kunne blive her og få vores familie herop engang, siger han til BT, inden han som den sidste af de fire klokken 6.09 tager de to trin op og ind i toget mod København og håbet om en ny fremtid.

.........

Målet er Sandholmlejren eller Malmø

Antallet af syrere på flugt fra krig og elendighed, og som søger asyl i Danmark har været faldende de seneste uger.

Kolding er med sin geografiske beliggenhed og togforbindelse ideel for menneskesmuglerne – men ikke endemålet for de flygtede.
Kolding er med sin geografiske beliggenhed og togforbindelse ideel for menneskesmuglerne – men ikke endemålet for de flygtede. Foto: Sonny Munk Carlsen
Vis mere

Det samme er fortjenesten for menneskesmuglerne, men strømmen af flygtninge er langtfra stoppet, for der er stadig store penge at tjene på den lyssky virksomhed.

Milano er knudepunkt for at komme videre mod nord for de mange tusinde syrere, som i første omgang er lykkedes med at komme ind i Italien sydfra tværs over Middelhavet.

Der er flere måder at komme illegalt ind i Danmark, og én af de meget benyttede er i en overfyldt bil eller autocamper direkte fra Milano til Kolding. En strækning på 1.365 kilometer, som kyniske menneskesmuglere kan spinde guld på. Når det lige er Kolding, de benytter som dansk fikspunkt, kan det skyldes, at der fra banegården er togforbindelse direkte videre til København og Malmø.

Kolding er nem at finde – og forlade igen

Og det er bestemt heller ikke nogen ulempe for chaufførerne, at Kolding ligger lige ved motorvej E45, som går hele vejen ned gennem Europa.

Af samme grund er byen også meget let at finde, da der allerede langt nede i Tyskland skiltes mod Kolding. Og af samme grund er det både nemt og hurtigt at slippe væk igen,

En anden måde, asylsøgerne kommer ind i Danmark, er med tog. Det kan f.eks. ske først med rejse fra Milano til Hamburg/Altona og derfra videre mod København.

Center Sandholm, i daglig tale Sandholmen, er modtagecenter for asylsøgere i Danmark.

 

Sandholmlejren.
Sandholmlejren. Foto: Bent K. Rasmussen
Vis mere

Når eller hvis en asylansøger henvender sig til dansk politi, vil han eller hun som udgangspunkt blive sendt til Sandholmlejren.

 

Vi kender smuglerbilerne

Taxichaufførerne i Kolding ser ofte nye, trætte asylansøgere dukke op i overfyldte biler

Den her trafik har stået på i hvert fald i to-tre måneder nu. Nok også i længere tid. I begyndelsen var der flere, men de kommer stadig. Det er kun syrere, vi ser.

Det siger Kristian Kruse, taxivognmand i Kolding.

Vognmand Kristian Kruse (i bilen) og taxichauffør Ole Hansen har flere gange kontaktet politiet, når menneskesmuglerne er dukket op ved banegården i Kolding.
Vognmand Kristian Kruse (i bilen) og taxichauffør Ole Hansen har flere gange kontaktet politiet, når menneskesmuglerne er dukket op ved banegården i Kolding. Foto: Sonny Munk Carlsen
Vis mere

Fra holdepladserne foran banegården kan han og hans kolleger følge med fra første parket. Særligt de taxichauffører, der har vagt i de tidlige morgentimer.

- Nogle gange bliver de her folk bare sat af, men typisk foregår det sådan, at det er menneskesmugleren, som går ind og køber togbilletter mod København til dem, og så kommer han ud igen og afleverer billetterne, hvorefter han kører sydpå igen, fortæller han videre.

Når taxichaufførerne ser endnu en overfyldt bil med en menneskesmugler bag rattet, ringer de til Sydøstjyllands Politi.

- Efterhånden kender vi jo mange af bilerne, de kommer i. Det er de samme, der dukker op igen og igen, hvis de da ikke bliver taget. Når vi ringer til politiet, kommer de og anholder manden, hvis altså de har en patruljevogn ledig og smugleren stadig er her. Andre gange må den vagthavende hos politiet beklage og sige, at han desværre ingen vogne har lige nu, og så sker der ingenting, siger Kristian Kruse.

Taxichauffør Ole Hansen supplerer:

- Det kan godt være frustrerende, når vi får det svar, for det sker jo lige her for næsen af os, og politiet kan komme lige ned og hente menneskesmugleren, hvis de vil. Det gør de heldigvis også nogle gange, men ikke altid. Hvis politiet ikke kommer, så tager flygtningene toget mod København. Ellers bliver de taget med af politiet, siger han.

I de tilfælde vil asylsøgerne normalt efter endt afhøring blive sendt videre til Sandholmlejren, hvorfra behandlingen af deres asylsag kan begynde.

Kristian Kruse siger:

- Nogle af vores kolleger taler jo flygtningenes sprog, og de har fortalt, hvor meget de har givet for at komme herop fra Milano. Priserne er gået meget ned, men i et stykke tid har vi hørt tal omkring 800-1.000 euro pr. person. Så det er virkelig mange penge, det drejer sig om. Ikke mindst for ham fyren i autocamperen, som vi en periode har set et par gange om ugen. Prøv lige at gange beløbet op med 17-18 flygtninge pr. gang. Der er ikke noget at sige til, at nogle bliver fristet, når man kan lave en kvart million kroner på bare to ture.