Som tidligere beskrevet i BT har udviklinghæmmede Jan Arvidsson sammen med sin værge siden januar 2013 søgt om at flyttefra bostedet Koktvedparken i Frederikshavn til eninstitution i Aarhus Kommune.

Men sagen er trukket i langdrag i opsigtsvækkende lang tid, så Jan Arvidsson bor stadig på Koktvedparken.

Jørgen Tousgaard (S), socialudvalgsformand i Frederikshavn, fastslår, at kommunen bakker op om, at den 31-årige nordjyde kan flytte til et bosted i Aarhus.

Han erkender dog samtidig, at næsten tre års ventetid på at flytte er usædvanlig længe, idet en normal sagsbehandlingstid ligger på mellem tre og fem måneder.

Jørgen Tousgaard forklarer den meget lange sagsbehandlingstid med, at der er stort pres på ventelisten til et bosted for handicappede i Aarhus.

OPRET ABONNEMENT PÅ BT PLUS og læs anden del om 31-årige Jan Arvidsson, som er fysisk og mentalt udviklingshæmmet og bor på en kommunal institution i Frederikshavn. Siden 2010 har institutionen systematisk forsømt at overholde de aftaler, som betyder allermest for Jans trivsel, som før havde et velfungerende netværk men som nu sidder helt isoleret. BT har fulgt hans kamp og bringer hans historie i tre dele. 

Modtag det ugentlige nyhedsbrev fra BT PLUS her.


Som tidligere beskrevet i BT har udviklinghæmmede Jan Arvidsson sammen med sin værge siden januar 2013 søgt om at flyttefra bostedet Koktvedparken i Frederikshavn til eninstitution i Aarhus Kommune.

Men sagen er trukket i langdrag i opsigtsvækkende lang tid, så Jan Arvidsson bor stadig på Koktvedparken.

Jørgen Tousgaard (S), socialudvalgsformand i Frederikshavn, fastslår, at kommunen bakker op om, at den 31-årige nordjyde kan flytte til et bosted i Aarhus.

Han erkender dog samtidig, at næsten tre års ventetid på at flytte er usædvanlig længe, idet en normal sagsbehandlingstid ligger på mellem tre og fem måneder.

Jørgen Tousgaard forklarer den meget lange sagsbehandlingstid med, at der er stort pres på ventelisten til et bosted for handicappede i Aarhus.

»I 2013 var jeg selv med til at tage beslutningen om, at Jan kan flytte. Og at Frederikshavn Kommune vil betale, hvad det koster, så han kan flytte derned, og familien kan blive samlet. Jeg kan konstatere, at vi har gjort dét, som udvalget dengang besluttede. I forbindelse med at du (BT, red.) har henvendt dig, har jeg fulgt op på sagen, og jeg har fået oplyst, at vi har rykket om sagen et par gange og senest fået svar fra Aarhus Kommune 14. september i år, hvor Aarhus melder tilbage, at Jan stadig står skrevet op på ’ønskelisten’, men at de fortsat ikke har en plads til ham på grund af stor efterspørgsel,« siger Jørgen Tousgaard.

Hjemkommunen skal handle

Aarhus Kommune oplyser til BT, at der, opgjort i uge 48, står 135 personer på den såkaldte ønskeliste, som er den del af ventelisten, hvor ansøgerne har udtrykt specifikt ønske om at flytte ind på et bestemt bosted.

Blandt de 135 er de 20- heriblandt Jan Arvidsson - ansøgere fra andre kommuner end Aarhus. Jan Arvidsson er skrevet op til fem forskellige bosteder.

Michael Schrøder, Aarhus Kommunes kommunikationsafdeling, siger:

»Der kan være helt specifikke grunde til, at disse 20 gerne vil have en plads hos os. Vi vurderer individuelt, hvor stort vi mener behovet er, og om det er rimeligt og fornuftigt. Årsager og særlige hensyn kan være f.eks. tilknytning til nær familie eller andre ting, der kan have stor indflydelse i den enkeltes liv. Men det er hjemkommunen, der har handlepligten - og også pligten til at betale. Så initiativet skal komme fra hjemkommunen,« understreger Michael Schrøder.

Jan Arvidsson er 100 procent afhængig af hjælp fra andre og har gennem næsten tre år ønsket at flytte nærmere sin familie. Hidtil forgæves. I mellemtiden er hans mor død. Foto: Louise Koustrup
Jan Arvidsson er 100 procent afhængig af hjælp fra andre og har gennem næsten tre år ønsket at flytte nærmere sin familie. Hidtil forgæves. I mellemtiden er hans mor død. Foto: Louise Koustrup Foto: Louise Koustrup
Vis mere

’Vi venter på Aarhus’

I bekendtgørelsen til serviceloven fastslås det, at borgere udefra skal sidestilles med borgere fra den kommune, som de søger en plads i, hvis ønsket om at flytte er begrundet i særlige tilknytningsforhold til familie.

Foreholdt dét - samt at det i Jan Arvidssons tilfælde er Frederikshavn Kommune, som aktivt skal arbejde for hans flytning og argumentere for behovet for en plads i Aarhus - siger socialudvalgsformand Jørgen Tousgaard:

»Jeg kan konstatere, at Frederikshavn Kommune har gjort det, som udvalget besluttede i 2013. Nu er det op til Aarhus Kommune, og jeg ved, at de er professionelle og dygtige.«

Men når Frederikshavn har handlepligten, og I på trods af dét ikke gør andet end at vente på Aarhus, sker der vel næppe noget som helst i Jan Arvidssons flyttesag?

»Jeg kan ikke sige andet, end at Frederikshavn Kommune har gjort det, som udvalget besluttede tilbage i 2013. Det står vi ved og bakker op om.«

 

--- OOO --- OOO --- OOO ---

HANDICAPFORBUND: VI HAR ALDRIG HAFT SÅ GROTESK EN FLYTTESAG


»Vi har aldrig oplevet noget lignende. Det er et fuldstændig grotesk sagsforløb, Jan Arvidsson og hans værge er blevet og stadig bliver udsat for. Vi har aldrig - heller ikke på landsplan - haft en flyttesag, der er gået så meget i hårdknude som den her. Det burde ellers være lige ud ad landevejen, for Jan har ret til at flytte, hvis han vil. Længere er den egentlig ikke. Men alligevel bliver hans rettigheder fejet til side, og han er stavnsbundet på ubestemt tid. Og det er det overordnede problem: Jan er stavnsbundet.«

Det siger Chanette Holst, formand i Dansk Handicap Forbund NordVest, lokalafdelingen i det nordligste Jylland.

Hun har været bisidder for værgen i Jan Arvidssons sag i en årrække. Og hun har et klart bud på, hvorfor ledelsen på institutionen Koktvedparken og Frederikshavn Kommune gang på gang tilsidesætter den handicappede 31-årige nordjyde og hans værges rettigheder efter forgodtbefindende.

»Rettigheder er én verden - og en anden verden er virkeligheden i Frederikshavn Kommune. Det her handler om ren og skær økonomi. Hvis Jan - som han har ret til - flytter til et andet sted, så koster det formentlig kommunekassen mere, end det gør nu at have ham på Koktvedparken. Det er ikke nogen hemmelighed, at økonomien i Frederikshavn er voldsomt presset, og at man derfor gør alt for at spare. Også selv om det som i det her tilfælde er i strid med reglerne. Og også selv om man dermed uretmæssigt lader det gå ud over en af de allersvageste,« siger en indigneret Chanette Holst.

Intet referat fra møder

Pladsen i Koktvedparken koster årligt 744.000 kroner.

Chanette Holst giver som et af flere eksempler, at selv noget så simpelt og helt centralt vigtigt som at tage referat af de møder, hvor Jans sag bliver behandlet, heller ikke bliver overholdt fra kommunens side.



»Vi havde en aftale om, at der skal tages referat af møderne. Men det gør de ikke, selv om vi har diskuteret det adskillige gange. Det er jo helt uholdbart, at der ikke bliver taget et gældende referat, men på den måde kan de blive ved og ved med at trække sagen i langdrag, fordi det så i papirerne ser fint ud det hele. På det seneste handleplanmøde, som er et meget vigtigt møde, fordi man her evaluerer det seneste års forløb, tog de heller ikke referat. Til gengæld hev de pludselig Jan ind til mødet i kørestolen, uden vi havde fået noget at vide om det på forhånd. Han har aldrig i de foregående år været med. Man kan jo undre sig over, hvorfor de pludselig gør det, når de selv vurderer ham som et tre-årigt barn,« siger handicapformanden.

’De bruger alle kneb’

Og siger om episoden: »Ledelsen sidder derinde og indrømmer, at de er ’kommet til’ at informere Jan om mødet, og at han skal med, selv om han intet aner om, hvad et handleplansmøde er. Det stillede Michael, værgen, i en rigtig, rigtig dårlig situation. De bruger simpelthen alle kneb, de kan.«

Michael Arvidsson har over for Ankestyrelsen indklaget Frederikshavn Kommunes obstruktion af hans brors ønske om flytning. Men da kommunen fremsender Jan Arvidssons sagspapirer til Ankestyrelsen, oplyser socialforvaltningen faktuelt forkerte tal om, hvad det koster at flytte Jan til Aarhus Kommune.

Dermed kommer det - fejlagtigt - til at se ud som om, det er væsentligt dyrere for Frederikshavn Kommune at flytte Jan Arvidsson, end det reelt er.

»Vi har at gøre med en socialdemokratisk, rød kommune med en rød socialudvalgsformand og en rød borgmester. Et parti der skulle forestille at repræsentere de bløde værdier. Det er slet ikke til at få øje på,« mener Chanette Holst. Hun tilføjer:

»Koktvedparken og cheferne i socialforvaltningen i Frederikshavn fralægger sig igen og igen ansvaret. Værgen bliver stort set ikke informeret om noget, selv om de har pligt til det. Alt hvad der er kommet frem om Jan Arvidssons virkelige situation, er kun kommet, fordi hans værge i sin stærke bekymring for sin lillebror har følt sig nødsaget til løbende at anmode om aktindsigt. Det er absurd. Den her sag er helt uden fortilfælde.«