»Den har fire tissemænd,« hviner den overgearede dukke med garnhår og smækbukser. Variant rykker- men ikke altid til markedets billigste pris.

»Det er bare patter,« informerer bondemanden pædagogisk, og sådan går den lystige dialog mellem dukker og bondemand i Sonofons reklame, indtil det endelige budskab når frem: »Sonofon Variant rykker til det bedste abonnement.«

Ingen umiddelbar sammenhæng mellem patter og mobiltelefoni, men det er man som kunde vel også ligeglad med, så længe man får det »bedste abonnement«.

Men på Telestyrelsens hjemmeside teleprisguide.dk finder man hurtigt ud af, at Sonofon Variant ikke er det billigste tilbud på markedet.

»Der er nogle tilfælde, hvor Sonofon Variant er billigere end andre tilbud, men det er langtfra i alle tilfælde - det er afhængigt af forbruget,« fortæller Anders Sparre, der er fuldmægtig i Telestyrelsen. Et af de teleselskaber, der er billigere end Sonofon Variant, er Telmore.

»Hvis man som kunde kun har et Sonofon Variant abonnement, vil man i alle tilfælde være bedre økonomisk stillet ved at skifte til Telmore. Vores priser ligger fast på 1,25 kroner i minuttet, og det er den billigste minutpris, man opnår ved Sonofon Variant, hvor man derudover også skal betale abonnement,« siger markedschef i Telmore Kenneth Boye, der mener, at Sonofon Variants reklamer er et udtryk for god salgstaktik:

»Det er et eksempel på ekstrem effektiv markedsføring, som kun fortæller den halve sandhed. Reklamen kan misforstås, så man tror, man får den billigste abonnementtype på markedet, men det er kun den billigste inden for Sonofon Variants eget regi.«

At reklamen kan misforstås, er journalist i Sonofons informationsafdeling Bo Heimann ikke enig i, da B.T. kontakter ham. En stor succes

»Du er den eneste, jeg har talt med, der har misforstået reklamen indtil videre,« siger han til B.T.s journalist, der ganske rigtigt ikke har fattet »dukkespillet«, som det åbentbart skal fattes. Men hjælpen er nær - forklaringen kommer:

»Sonofon Variant består af tre forskellige abonnementer. Man skal læse reklamen sådan, at man med Sonofon Variant finder det billigste af de tre,« siger Bo Heimann og fortæller, at reklamerne med de to dukker har været en stor succes:

»Vi har 400.000 kunder, der har Sonofon Variant, og alle er stort set kommet til, siden reklamekampagnen startede sidste år.«