Funktionærkartellet ændrede medlemmernes forsikring uden at informere dem. Derfor får Elizabeth Torp ikke dækket den arbejdsskade, forsikringen skulle dække.
Det kan være en dyr fornøjelse at stole alt for meget på fagbossen Johnny Nim og hans Funktionærkartellet. Forbundet lover nemlig sine medlemmer en forsikring, der alligevel ikke dækker, det den lover, når der er brug for det.Elizabeth Torp fra Risskov ved Århus fik 13. august en genstand i nakken ved en ulykke. Efter ulykken, der gav hende en piskesmældsskade, var hun sygemeldt fra sit arbejde i tre uger. Siden har hun kun kunnet klare at arbejde på deltid.
Ulykken har givet hende udgifter, som hun troede, Funktionærkartellets forsikring dækkede. Men det gør den ikke.
»Jeg går til fysioterapeut to-tre gange om ugen, jeg har ekstra udgifter til transport, jeg har købt en støttekrave til halsen, og jeg har store udgifter til smertestillende medicin,« forklarer Elizabeth Torp.
Efter ulykken kontaktede hun Funktionærkartellet og bad om en skadesanmeldelse. Det viste sig, at forbundet havde skiftet forsikringsselskab, og at betingelserne i de nye forsikring var væsentligt ringere end dem, Elizabeth Torp blev lovet, da hun i april 2002 meldte sig ind i.
Derfor skrev hun 1. september et brev til Funktionærkartellet. Hun bad om en forklaring på, hvorfor hun ikke havde fået besked om den dårligere forsikring, og om hun kunne få dækket sine udgifter alligevel.
Fem dage efter svarer fagboss, Johnny Nim hende kort, at »forbundet kan til enhver tid ændre forsikringen.«
Derfor spørger Elizabeth Torp i et nyt brev 8. september Johnny Nim, om han ikke synes, det er rimeligt, at medlemmerne får besked, når forsikringsbetingelserne bliver ringere end lovet. Her knap to måneder efter har han endnu ikke svaret, og det gør Elizabeth Torp harm.
Havde Funktionærkartellet vedkendt sig fejlen, kunne hun bedre leve med sagen. Men den indrømmelse er åbenbart svært at overkomme for fagforbundet. Den er i hvert fald ikke kommet.
»Jeg føler, jeg er blevet snydt.«
Derfor er Elizabeth Torp allerede begyndt at se sig om efter en anden fagforening - en som man kan stole på.
»Når de kan snyde med forsikringen, hvad bliver så det næste? Hvad nu hvis jeg skal bruge Funktionærkartellet i forbindelse med en faglig sag, får jeg så noget hjælp,« spørger Elizabeth Torp.
Hun mener, at andre medlemmer bør tjekke, hvordan de er forsikret.
»Nu er det gået ud over mig, det skal helst ikke gå ud over flere.«
Hun har fået nok af den behandling, hun har været udsat for.
»Hvad havde du regnet med? For de penge kan du jo ikke få alt,« lød beskeden vrissent, en af de gange Elizabeth Torp ringede til Funktionærkartellet for at klage over, at hun alligevel ikke var forsikret.
»Jeg havde selvfølgelig regnet med, at jeg var forsikret, som de havde lovet, da jeg meldte mig ind i Funktionærkartellet,« forklarer hun.