Stein Bagger brugte fidusen, da han hyrede et firma til at skjule kritiske artikler om momsbedrageri på nettet og i stedet fremme positive historier, når man søgte på »Stein Bagger« via Google.

Danske ledere og virksomheder er blevet mere opmærksomme på, at positiv og negativ omtale på nettet kan have stor betydning, skriver magasinet Lederne.

- Inden for branding har der været et stærkt stigende marked for søgemaskine-optimering. Det er ikke altid, at direktøren er tilfreds med, hvordan folk omtaler ham og virksomheden på nettet. De første links på Google kan give folk et helt andet indtryk af virksomheden, end de selv ønsker, siger søgemaskineekspert, Mikkel deMib Svendsen til Lederne.

LÆS MERE NEDENFOR

Bare en dum robot
Google bruger matematiske formler til at søge på nettet. Og har man først gennemskuet ideen, kan systemet snydes – så længe der ikke er ansat mennesker til at sortere det værste ævl fra. Til gengæld har metoden sammen med evnen til at koble relevante tekstannoncer til søgningerne givet Google over 65 procent af markedet for søgning.

Ligger der for mange negative historier i top30 på Google, kan det betyde, at kunder eller investorer kan miste tillid til virksomheden eller direktøren.

Ifølge Mikkel deMib Svendsen er der flere ting, folk og virksomheder kan gøre, så de sider og historier, der gavner virksomheden, dukker op først.