På otte år er det lykkedes Henrik Hassenkam at forvandle DSBs tunge underskudsforretning til en moderne virksomhed i god form. Sådan lyder bedømmelsen af den 61-årige Henrik Hassenkam, der i går takkede af som administrerende direktør i DSB.

Officelt siger Hassenkam op, fordi han vil bruge mere tid sammen med sin kone og fire børn. Men efter at DSB er blevet vraget til at stå for togdrift på en række regionalstrækninger i Jylland, mener flere iagttagere, at direktøren var nødt til at trække sig. Det afvises dog af Hassenkam:

»Jeg har virket som administrerende direktør for DSB i otte år, hvor virksomheden DSB er blevet markant ændret. Men jobbet er krævende, og jeg ser frem til at få en mindre belastende hverdag for mig og min familie,« siger Henrik Hassenkam.

Hos medarbejderne i DSB var Henrik Hassenkam vellidt og anerkendt, selvom han fra dag ét satte den statslige institution på en slankekur, der medførte tusindvis af fyringer.

Fantastisk indsats

»Henrik har gjort et fantastisk stykke arbejde i DSB. Da han blev ansat for otte år siden, turde jeg ikke drømme om, at DSB ville have klaret sig så godt, som vi har. Selvom virksomheden er blevet slanket, er det sket på konstruktiv måde,« siger formanden i Dansk Jernbaneforbund, Ulrik Salomonsen.

Opbakningen til DSB-direktøren fra fagforeningen står i skarp kontrast til den hårde kritik, der har været af ledelsen i Post Danmark og i HT.

Da Henrik Hassenkam overtog DSB i 1994, var der 20.044 ansatte, men efter salg af busdrift, rederi og gods er der i dag blot 8.500 tilbage. På trods af færre medarbejdere har virksomheden vendt et milliard-underskud til en succesforretning. Årsregnskabet for 2001 er budgetteret til at give et overskud på 1,2 mia. kroner før skat.

Trafikforsker Uffe Jakobsen mener, at Hassenkam har fået det optimale ud af DSB.

»DSB giver overskud og er blevet lige så gennemskueligt som ethvert andet aktieselskab. Desuden har rationaliseringerne i virksomheden aldrig medført de store konflikter. Det er aldrig populært at fyre folk, men alligevel er Hassenkam blevet betragtet som loyal og reel blandt medarbejderne,« siger Uffe Jakobsen.

Bestyrelsesformanden i DSB, Knud Heinesen, beklager, at Hassenkam har valgt at stoppe:

»Han fik styr på økonomien og effektiviserede virksomheden i et betragteligt omfang. Desuden er der større toghyppighed, bedre kvalitet og materiel end før,« siger Heinesen, der mener, at DSBs vicedirektør, Keld Sengeløv, er en naturlig kandidat til direktørposten.