Kabinepersonalets formand, Verner Lundtoft Jensen, vil gerne have de omstridte Dash 8 Q400-fly udskiftet. Men de må nøjes med en plan, der skal rette fejlene.

Mens SAS kæmper indædt for at få genoprettet tilliden til Dash 8 Q400-flyene, ser kabinepersonalets fagforening (CAU) gerne flyene udskiftet for at fjerne utrygheden.

- Af hensyn til firmaet man nok se, om der er mulighed for at finde en anden type fly. Så længe Dash-flyene bliver sat i luften, så flyver vores folk. Men der bliver selvfølgeligt talt meget om det, og det påvirker de ansatte meget. Det er os, der er om bord i flyet med passagererne. Og det er også trist for firmaet, at vi har fly, som passagererne heller ikke har tillid til, siger CAU's formand, Verner Lundtoft Jensen, til Ritzau.

Utrygheden er opstået, fordi landingsstellet kollapsede på to fly i september. Og det er på en flytype, hvor SAS i stort set alle syv år har haft problemer med drilske fejlmeldinger på flyet fra den canadiske producent Bombardier.

SAS har dog ingen planer om at skille sig af med Dash-flyene, fastslår pressechef Jens Langergaard.

- Men vi har aftalt med Bombardier, at vi går i gang med en omfangsrig modifikationsplan på flyene, så vi kan få fejlraten ned, siger SAS' pressechef, Jens Langergaard til Ritzau.

/ritzau/