Succesvirksomheden Luxplus, der sælger kosmetik, blev før jul politianmeldt af Forbrugerombudsmanden
Mistanken lyder på, at forbrugere bondefanges til at tegne et abonnement på 89 kroner om måneden, når de handler hos firmaet, uden de er klar over det.
En af dem, der føler sig nydt af firmaet, er Sara-Louise Corns. Hun har gennem 23 måneder betalt penge til Luxplus for et medlemskab, hun ikke vidste, hun abonnerede på.
»Det er mange penge. Det er halvdelen af min husleje i en måned, det er fandeme ulækkert,« siger hun.
Luxplus' finansdirektør Jesper Bramming afviser, at firmaet gør noget galt.
»Vi mener, at vores abonnementsmodel og hjemmeside er i overensstemmelse med de gældende regler. Derfor er vi heller ikke enige i Forbrugerombudsmandens vurdering,« skriver han i en mail til B.T.
Det var tilbage i 2023, at Sara-Louise Corns købte noget kosmetik på hjemmesiden, hvor hun helt udvidende under sit første køb af et produkt til medlemspris automatisk tegnede et betalingsabonnement til Luxplus.
Hun blev dog først bekendt med sit medlemskab og de månedlige betalinger, efter hun læste om en anden kvinde, der også uvidende havde betalt til hjemmesiden i et stykke tid.
Men heldigt for hende røg abonnementet, da hun i september 2025 skulle skifte kort, hvorfor hendes betaling ophørte.
»Jeg anede ikke, at jeg også tegnede et abonnement, da jeg handlede. Jeg vil gerne have, at Luxplus betaler pengene tilbage. Jeg er eneforsørger, og de penge kunne jeg da godt have brugt her i december måned. Det er penge ud ad vinduet. Jeg kunne lige så godt have tørret røv i de penge. Det har kostet mig 2047 kroner,« siger hun.
Sara-Louise Corns mener ikke, at Luxplus har været tydelige nok ift., at informere om det medlemskab, hun automatisk tegnede, når hun købte produkter hos Luxplus.
Blandt andet, fordi der ifm. betalingen står, at abonnementet koster 0 kroner. Man skal dog læse det 'med småt' for at se, at det kun er den første måned, der er gratis, og der derefter trækkes 89 kroner hver måned.
»Det er bondefangeri,« siger hun.
Ugen før jul sendte Forbrugerombudsmand Torben Jensen en pressemeddelelse ud i forbindelse med politianmeldelsen.
Her skrev han, at Luxplus står bag 'en grov overtrædelse af markedsføringsloven', 'vildledning af forbrugerne' og en 'uacceptabel måde at drive forretning på'.

Politianmeldelsen skyldes de mange klager, forbrugerombudsmanden har fået af kunder, som ikke anede, at de bandt sig for et abonnement, da de købte kosmetik fra virksomheden.
Luxplus er en stor og succesfuld spiller på kosmetikmarkedet. De seneste tre år fra 2022 til 2024 har firmaet haft en samlet bruttofortjeneste på mere end 124 millioner kroner.
Og det sætter tanker i gang hos Sara-Louise Corns.
»Det lugter af, at man snyder sine kunder helt vildt. Det er da så dumt. Jeg har bare givet dem gratis penge til deres omsætning. Man tænker, at overskuddet kommer fra skjulte medlemskaber og fra folk, der ikke ved, at de betaler til det? De har bare fået vores penge,« siger hun.
Luxplus' finansdirektør Jesper Bramming afviser kritikken:
»Vi har mere end 155.000 medlemmer, der opnår store rabatter ved at være med i Luxplus. Vi er kede af det, hvis nogle kunder har en dårlig oplevelse med Luxplus, da vi som en medlemsbaseret virksomhed er afhængig af tilfredse medlemmer. Derfor gør vi også meget ud af en tydelig brugerrejse, der mange gange undervejs i købsprocessen forklarer, at køb er betinget af et medlemskab,« skriver han.
Som svar på den konkrete kritik fra Sara-Louise Corns skriver Jesper Bramming:
»Det fremgår tydeligt flere gange inden køb, at prisen på medlemskab er 89 kroner om måneden, men at første måned er gratis. Det er et helt normalt introduktionstilbud, på samme måde som når et abonnement på Berlingske.dk koster 1 krone den første måned og derefter 149 kr. om måneden. Det er der intet mærkeligt ved.«
