Coop har indtil sidste år været den største spiller på det danske dagligvaremarked - men nu er tendensen vendt, og Salling Group buldrer frem.

Danskerne er vilde med Netto - så vilde, at det i de kommende år vil vende op og ned på styrkeforholdene mellem de to giganter på dagligvaremarkedet.

Mens Salling Group, der står bag blandt andet Netto og Føtex, sidste år sad på 35,2 procent af markedet, mens Coop tegnede sig for 34,7, og om 10 år er afstanden kun blevet endnu større, viser tal fra 'Dansk Dagligvarehandel - prognose 2028', som Retail Institute står bag.

»Coop har ryddet op og lukket butikker, der gav underskud. Det betyder, at man taber pusten, men det forbedrer jo driftsresultatet,« siger direktør i Retail Institute Scandinavia Henning Bahr.

Hos Salling Group er historien derimod en helt anden. Dagligvaregiganten overtog en række lejemål, da Kiwi lukkede - og brugte dem til Netto-butikker. Frem mod 2028 vil kæden vokse med 25 butikker, så den tæller 520, lyder prognosen fra Retail Institute Scandinavia.

»Havde du spurgt mig for 10 år siden, om Netto ville komme op på så mange butikker, ville jeg havde sagt nej,« lyder det fra Henning Bahr.

Også kæder som Føtex og lillesøsteren Føtex Food er i voksealderen, mens fortællingen om Coop er en lidt anden.

For mens SuperBrugsen med Henning Bahrs ord 'har haft et flot momentum' og Dagli' Brugsen og Irma 'kører fint', har Fakta ikke haft et overskud siden 2011.

Siden er over 20 Fakta-butikker forsvundet fra landkortet, og ifølge prognosen vil yderligere 49 butikker dreje nøglen om de næste 10 år.

Men også varehuskæden Kvickly er en udfordring for Coop.

»Man bøvler med at finde kædens dna og identitet, når det kommer til nonfood,« lyder vurderingen fra Henning Bahr.

Hos Coop tager man prognosen med ophøjet ro.

»Det er ikke vigtigst for os at være størst. Det vigtigste er at give medlemmerne de bedste fordele ved at være medlem,« siger informationsdirketør Jens Juul Nielsen, der lover 'mindst lige så favorable priser' i de kommende år.

Coop driver i dag 1.056 butikker og vil - hvis prognosen holder stik - drive 950 om 10 år.

»Vi tror ikke, der er brug for helt så mange fysiske butikker i fremtiden, som der er i dag, fordi den nye generation i højere grad vil bestille deres dagligvarer på nettet,« siger Jens Juul Nielsen.

Derudover oplever Coop en anden tendens, der kommer til at vende op og ned på dagligvarehandlen de næste år.

»Der er nærmest tale om en disruption. Flere og flere køber mad, der enten er færdigt eller halvfærdigt. Vi er i gang med at forvandle butikkerne, så vi kan levere det,« siger Jens Juul Nielsen.

Kommer I også til at åbne nye butikker de kommende år?

«Ja, der kommer nye butikker både i Fakta, Kvickly, Irma og SuperBrugsen. Men det er klart, vi også kommer til at lukke nogle. Modsat Salling Group har vi mange steder landsbyens sidste butik. Det er en gruppe butikker, der er pressede,« siger han, som tager prognosen med stoisk ro.

»Alle tidligere analyser har undervurderet vores styrke. Gennem 25 år har vi overgået forudsigelserne,« siger Jens Juul Nielsen.