Myriader af minder står tilbage efter Frits Helmuth, der døde søndag i en alder af 73 år. Han fik 60 aktive år på scenen, og mange kolleger husker ham som en mand, der var utrolig morsom, utrolig givende og yderst professionel.

Som søn af den folkekære Osvald Helmuth var Frits bevidst om skuespil-scenens faldgruber. Nerverne var på højkant før og efter, men aldrig i selve sekundet. Når han VAR i rolle som en anden, blev varen leveret yderst professionelt. For Frits Helmuth bestod den vanskeligste rolle i at finde og acceptere sig selv. Bagagen vejede tungt, og den kunne trække ham ned i isolerethed. I faderens fodspor gik sønnen på godt og ondt

Man skal passe på og få tingene gjort. For pludselig er tiden løbet ud,« siger instruktøren KASPAR ROSTRUP om vennen Frits Helmuths død.

Rostrup er et af de mennesker, som professionelt er kommet allertættest på Helmuth. Han har instrueret ham 12 gange i store roller, både på teater og på film - og efter Helmuth tilbragte stadigt mere af sin tid i Jylland, snakkede de tit i telefonen.

»Vi telefonerede ret meget. Og vi havde da også to kommende filmprojekter, som vi diskuterede. Men det bli'r så ikke til noget nu. Ligesom jeg heller aldrig kommer til at instruere ham på scenen i »Kong Lear«, som vi ellers altid har haft lyst til at lave sammen,« siger Rostrup trist.

Netop fordi Rostrup har været så meget kunstnerisk forskelligt materiale igennem sammen med Helmuth (fra Shakespeares »Macbeth», over Tjekhovs »Onkel Vanja« til filmen »Dansen med Regitze« og det historiske TV-drama »Bryggeren«) så har han også en præcis idé om Helmuths bredde. Og den var stor.

»Frits var en fabelagtig skuespiller, og han havde et meget stort register. Udefra set lignede han ikke noget som helst, hele hans ydre var anonymt. Men fordi han havde så mange store følelser i sit indre, så kunne han blive og spille hvem og hvad som helst. Han var også en stor lyriker,« siger Rostrup - som erkender, at han allerede savner sin gamle ven.

»Desværre er tiden med Frits en periode, som nu er forbi. Men det er ikke kun trist for os, som kendte ham - det er også ærgeligt for de nye generationer af skuespillere, som aldrig får Frits at se på scenen. maggie