Kasper Kopping er manden med kontakt til Se og Hørs nye kilde. Men selv om Kasper Kopping er journalist 24-7, så er der også perioder, hvor han har ferie eller er på udlandsrejser i bladets tjeneste. Derfor må der kobles en reporter mere på kreditkortkilden.

Ken B Rasmussen har gjort sig positivt bemærket i Henrik Qvortrups øjne. Journalisten, der har prøvet lidt af hvert igennem sit liv, elsker forsiden, han går efter de store historier og tænker ud af boksen. Ken B Rasmussen dækker ikke underholdningsprogrammet ’Vild med dans’ som alle andre. Nej, Ken B Rasmussen er manden, der hellere går på kokain-jagt på danse-studiets toiletter frem for at lave hvordan-gik-det-i-dag-reportager. Dét er original, hårdtslående, tabloid ugeblads-journalistik i tråd den med strategi, som Henrik Qvortrup er sat i verden til at følge for Se og Hørs ejer, Aller Media. Ken B Rasmussen er journalisten, der udover Kasper Kopping, skal have direkte kontakt til Peter Bo Henriksen.

Fra maj 2008 til 2011, hvor samarbejdet mellem Se og Hør og Peter Bo Henriksen kører, modtager de to journalister ‘tusindvis’ af sms-beskeder fra deres kreditkortkilde. Beskederne tikker ind på alle tider af døgnet, alle ugens dage og indeholder detaljerede og præcise oplysninger, om hvor kendte og kongelige har brugt deres kreditkort og hvor mange penge, der er trukket på kortet. De enkelte transsaktionsdata afsluttes i sms’erne med en smiley med solbriller.

Ivrig og hurtig

De to reportere oplever hurtigt, at Peter Bo Henriksen er en ivrig og hurtig kilde. Han kommer selv med forslag til, hvem der skal kreditkort-overvåges, og når hans oplysninger bliver brugt til at lave artikler, bliver han glad. Han beskrives som ‘fascineret’ af de kendte og de kendtes verden, der ligger langt fra hans egen som it-specialist. Og når der efterlyses konkrete data, er Peter Bo Henriksen som regel hurtig til at levere.

På Se og Hørs redaktion spreder rygtet sig om Kasper Koppings guldkilde.

’Hold nu kæft, nu har vi en kilde i PBS’, husker en af de afhørte journalister, at der på et tidspunkt bliver sagt på redaktionen.

Flere gange sender Kasper Kopping e-mail rundt til chefer og nogle kolleger, hvor input til nye navne, som ‘tipperen’ skal have ind i sit system, bliver efterlyst. Listerne med navne sender han til Peter Bo Henriksen, der sammen med sine egne input opdaterer sin liste, der til sidst når op på mindst 86 danskere, som overvåges. Men det er ikke uden fare.

I en af Kasper Koppings e-mail til kolleger og chefer på Se og Hør skriver han, at ‘vores tipper kan gå ind i morgen og lede efter nye navne i systemet (kreditkort). KUN i morgen. Det er svært og risikabelt at gøre løbende for ham.’

Kan følge med i realtid

Efter Peter Bo Henriksen har sammenkørt transaktionsdata, og kortholderdata kan han døgnet rundt, hjemme i lejligheden i Valby, på arbejde, på ferier og i realtid følge med i de kendtes og kongeliges brug af kreditkort. De dybt fortrolige oplysninger sender han videre via sms til Kasper Kopping og Ken B Rasmussen på Se og Hørs redaktion.

På den måde kan kendte og kongelige altid spores, og værktøjet er særligt effektivt, hvis en kendt pludselig forsvinder ud af en Se og Hør-reporters syne på en rejse. Så kan journalisten ringe hjem til redaktionen og få minutter efter få at vide, hvor eksempelvis prinsesse Marie har brugt sit kreditkort sidst. Og så kan jagten fortsætte.

De to reportere grovsorterer i de mange sms’er, der tikker ind i en lind strøm, og når de vurderer, at indholdet er interessant for ugebladet, går de videre med det til deres overordnede.

I flere tilfælde videresendes sms’erne i deres fulde ordlyd til ‘Broen’, som i daglig tale dækker over det sted, hvor cheferne sidder. Det vil sige den i dag fyrede redaktionschef Kim Bretov, den tidligere nyhedschef Lise Bondesen samt andre ledende medarbejdere.

Men også chefredaktørerne, Henrik Qvortrup og siden Kim Henningsen, har modtaget Kasper Koppings e-mail, hvor han efterlyser navne, som skal overvåges.

’Kreditkort-Bo’

Kim Henningsen sidder som chefredaktør fra juni 2009 til juni 2013, og allerede på sin første arbejdsdag bliver han orienteret om ugebladets hemmelige kilde. Tys-tys-kilden, som han kaldes eller Kreditkort Bo. Senere fingerer han over for bladets medarbejdere, at samarbejdet med kilden er stoppet, mens han over for en særligt udvalgt skare af ansatte lader forstå, at samarbejdet fortsætter. Nu er det kun få personer, der må vide det.

Kim Henningsen er også manden, der systematiserer og lancerer Se og Hørs nye paparazzi-strategi, der skal give flere unikke historier til bladet. I den strategi passer en kilde som Peter Bo Henriksen som fod i hose, for han kan med sine oplysninger give noget, som ingen andre kan.

Hvor mange artikler, der er kommet til verden ved hjælp af Peter Bo Henriksens arbejde, er uklart, men særligt artikler uden citerede kilder, der samtidig indeholder detaljerede gennemgange af kendtes pengeforbrug på rejser, er under mistanke for dette.