Fremtrædende folketingskandidat kræver langt skrappere kamp mod parallelsamfund og islamisme

Nedrivning af hele boligområder, kamp mod religiøse særhensyn over for muslimer og indgreb mod udanske beslutninger bør inddrages som våben mod religiøs fanatisme og fejlslagen integration i Danmarks ghetto-områder.

Det kontroversielle forslag kommer nu fra den fremtrædende socialdemokratiske folketingskandidat  samtidig med, at digtigeren Yahya Hassan har sat ghetto-livet på danskernes dagsorden gennem sine anmelderroste digte. Rabjerg Madsen beskylder sit eget parti og resten af venstrefløjen for i årevis at have lidt af berøringsangst over for de problemer, der er fulgt med tilstrømningen af tusindvis af mennesker med anden etnisk oprindelse.

- Faktum er, at en række af ghettoerne er blevet rene parallelsamfund, hvor flygtninge- og indvandrere lever stort set uden kontakt med dansk kultur og danske værdier. I stedet bliver de påvirket af radikale muslimer, som prædiker middelalderlig sharia-lov og had mod det omkringliggende samfund. Det betyder, at de mennesker bliver dårligt rustet til at begå sig i det danske samfund. I stedet ender de i social armod, arbejdsløshed og kriminalitet. Det er et kæmpe socialt problem, som vi på venstrefløjen har haft berøringsangst overfor, fordi vi så gerne vil være tolerante, og fordi vi har været bange for at generalisere. Men det går ikke, for vi risikerer at skabe en ny etnisk underklasse, siger Christian Rabjerg Madsen.

Læs også: Muslimsk SF'er om sin ungdom: Jeg blev opdraget med ét formål

Udtalelserne og de kontroversielle forslag til handling kommer efter, at den socialdemokratiske folketingskandidat sammen med den tidligere imam og nuværende islamisme-kritiker Ahmed Akkari har besøgt ghettoer i Odense og Aarhus for at debattere integration og islamisme med områdets beboere.

Her ses Ahmed Akkari og Christian Rabjerg Madsen til et debatmøde

Begge gange har arrangementerne trods massivt fremmøde fra politiet været ramt af stenkast, trusler og hadefulde tilråb fra grupper af unge med radikale religiøse sympatier.

Ved det seneste besøg i Gellerupparken ved Aarhus 29. oktober måtte op mod 40 kampklædte betjente omringe det lokale kulturhus for at beskytte de to debattører, inden de med blå blink blev hastet ud af bydelen.

Vil nedrivninger af ghettoer give bedre integration? Deltag i debatten på BTs facebook-side HER.

- Det har virkelig været en øjenåbner at være i de hårdest belastede ghettoer sammen med Akkari og opleve, hvordan nogle af de mennesker, vi gerne vil være tolerante overfor, behandler dem, der tillader sig at tænke anderledes. Det gør mig simpelthen rasende, at der er geografiske områder i Danmark, hvor den personlige frihed og demokratiet er sat så meget ud af kraft, at man ikke kan gå sikkert på gaden, fordi man har en bestemt holdning, og at en kritisk debat kun kan gennemføres ved politiets hjælp, siger han.

Betjente beskytter Ahmed Akkari og Christian Rabjerg Madsen under et foredrag i Gellerupparken i Aarhus.

Den unge socialdemokrat mener, det især er isolationen og koncentrationen af flygtninge og indvandrere i ghettoerne, der hæmmer integrationen og udløser massive problemer. Han foreslår derfor, at man går drastisk til værks og river de mest udsatte boligområder ned for på den måde at fordele de nuværende beboere over et langt større geografisk område.

- Hvis mennesker, der kommer med en grundlæggende anderledes kultur, nogensinde skal lære at begå sig og have en chance i det danske samfund, er vi nødt til at have dem ud blandt danskerne at bo. Vi kan ikke tvangsflytte folk, men vi kan komme langt med byplanlægning. Et godt eksempel er helhedsplanen for Gellerup. Her vil man rive en del af ghettoen ned, og lave blandet byggeri. Nedrivning kræver selvfølgelig, at der bygges andre almene boliger i samme prisleje, men de kan være spredt over en meget større del af landet. 50 lejligheder, der bliver revet ned i Aarhus, kan godt erstattes af 30 nye i Thisted og 20 i Faaborg. Alle kommuner skal påtage sig et ansvar, hvis vi skal løse den enorme udfordring, som integrationen er, siger Christian Rabjerg Madsen.

Han mener desuden, at myndighederne skal have mulighed for at gribe ind, når foreninger og offentlige institutioner i indvandrerrige områder afskaffer danske traditioner som juletræer og bandlyser svinekød fra daginstitutioner af hensyn til muslimske interesser. Han henviser blandt andet til en nylig sag, hvor beboerbestyrelsen i et ghetto-område nord for København valgte at lukke en billardklub for beboere, fordi der blev drukket øl under spillet.

- For mig at se begår vi en stor integrationsmæssig fejl ved at lade lokale muslimske flertal og religiøse hensyn rense det offentlige rum i ghettoerne for danske traditioner og elementer af dansk kultur. Hvis vi accepterer det, accepterer vi også yderligere isolation fra det omkringliggende samfund, og det må vi simpelthen ikke. Især af hensyn til de børn, der vokser op i de områder, men som senere skal klare sig i det omkringliggende samfund. Det er de børn, vi svigter ved at acceptere parallelsamfund. Vi er nødt til at presse de bestyrelser, der tager den slags beslutninger. Ændrer det ikke noget, må vi undersøge muligheden for at afsætte dem eller sætte foreningerne under administration, siger Christian Rabjerg Madsen.

På samme baggrund vil han forbyde skoler at lade muslimske børn springe over undervisning i for eksempel kristendom, som det flere steder sker i dag, siger han.

Også her kritiserer han sit parti og resten af venstrefløjen for at have vendt det døre øre til gennem flere år.

- Der har været en meget uheldig tendens til at latterliggøre den her meget konkrete del af debatten. Rigtig mange politikere griner eksempelvis af, at Dansk Folkeparti hidser sig op over frikadeller, der forsvinder fra menuen i børnehaver. Problemet er, at de fuldstændig ignorerer det bagvedliggende problem. Den forsvundne frikadelle er jo et symptom på et alvorligt problem, siger den unge socialdemokrat.

Trods kritikken af sine politiske allierede mener Christian Rabjerg Madsen, at problemerne med integration og religiøs fanatisme bedst løses af venstrefløjen og midterpartierne i fællesskab. Skal det ske, er det dog nødvendigt med en meget brat opvågning, fastslår han.

- Vi skylder faktisk Dansk Folkeparti en stor tak, for det er det eneste parti, der hidtil har haft modet til at udpege og kritisere de meget væsentlige problemer vi har med integration, parallelsamfund og middelalderlige religiøse værdier i Danmark. Men Dansk Folkepartis løsninger på integrationsproblemerne drukner i DF’s modvilje mod almindelige muslimer. Vi skal ikke bekæmpe muslimerne, men hjælpe dem til at fungere meget bedre i Danmark, og det kræver en helt anderledes bred social-, bolig- og værdipolitisk indsats. Den løftes bedst hen over midten rent politisk, men før det kan lade sig gøre, er mit og resten af partierne nødt til først at slippe berøringsangsten og erkende, at problemerne faktisk eksisterer, siger han.

Vil nedrivninger af ghettoer give bedre integration? Deltag i debatten på BTs facebook-side HER.