Rigmanden Erik Tingleff Larsen glemte angiveligt at bremse da han på katastrofal vis landende sit jetfly i USA.

____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>Manglende flyveevner er angiveligt den eneste tilbageværende forklaring på den katastrofale landing, den danske rigmand Erik Tingleff foretog i USA tidligere på måneden.

En foreløbig havarirapport viser ingen tegn på fejl ved flyet, der med danskeren ved roret brasede ud over landingsbanen i Bader Field Lufthavnen ved Atlantic City og ramte vandet med stor fart. Det gør det nu meget svært for den danske rigmand at forklare sin katastrofale flyvetur.

Erik Tingleff Larsen fløj som tidligere omtalt i B.T. den 15. maj til USA i sit private luksusjet sammen med en co-pilot og to 20-årige piger. Hvordan humøret var på turen afslører den nye foreløbige havarirapport ikke. Det gør den dog om landingen.

Landingen var langt fra efter lærebogen. Erik Tingleff Larsen fik af uforklarlige årsager ikke bremset sin luksusjet ved landingen. I stedet hamrede flyet med Erik Tingleff Larsen, en co-pilot og to purunge piger ud over landingsbanen og stoppede først, da det ramte vandet.

De fire passagerer kom lettere til skade. Men det kunne være gået rigtig galt ifølge lufthavnens chokerede manager Mark Klieger.

Mislykket forsøg
Få minutter inden den katastrofale landing var Erik Larsens luksus-jet i andet landingsforsøg blot meter fra at kollidere med nogle lysmaster og efterfølgende styrte ned på tilskuerpladserne i det nærliggende Sandcastle Stadium med godt 5.000 football-fans.

National Transportation Safety Board (NTSB - svarer til Havarikommissionen) har nu lavet en foreløbig undersøgelse af ulykken, der ifølge lokale piloter også kunne have resulteret i nedstyrtning blandt områdets små hjem og forretninger.

Erik Tingleff Larsen forklarede de amerikanske medier, at bremserne svigtede to tredjedele henne af landingsbanen. Hvorfor er dog et mysterium.

Havarirapporten afslører, at der intet var at udsætte på flyets bremsesystem. Den afslører også, at nødbremsesystemet aldrig blev aktiveret. Det er svært at forstå, når landingen nu endte ude i vandet langt fra landingsbanen.

Erik Tingleff Larsen burde dog aldrig have så meget som overvejet at lande sit jetfly på den lille flyveplads, da landingsbanen er alt for kort til den type fly.

nsv@bt.dk