Sexarbejdernes Interesse Organisation (SIO) kræver,at Velfærdsministeriet dropper sin kampagne om unge og købesex. Emnet er relevant, men kampagnen nedværdigende, mener SIO.

DEBAT: HVAD MENER DU OM VELFÆRDMINISTERIETS KAMPAGNE?

Idéen om at oplyse unge om købesex er helt fin, men måden det sker på er nærmest til grin.

Sådan kan man lidt forenklet formulere Sexarbejdernes Interesse Organisations(SIO) holdning til Velfærdsministeriets kampagne, der blev skudt i gang torsdag.

- Vi finder emnet for en kampagnen relevant, for på et så mørkelagt og stigmatiseret område er der behov for oplysning, specielt til unge mennesker.Men efter at have set kampagnens hjemmeside må vi kræve, at den ansvarlige minister – velfærdsminister Karen Jespersen – omgående lukker kampagnen igen. Indholdet er i sin form langt under den standard, vi må forlange fra en offentlig myndighed, lyder det i en pressemeddelelse fra SIO.

Organisationen kritiserer primært, at man bruger en række udtalelser fra kendte mennesker, som SIO finder nedværdigende.

- Især er det dybt kritisabelt, at man har ladet en række kendte mennesker komme med stærkt nedgørende og nedværdigende udsagn over for såvel sexarbejdere som kunder og prostitution som sådan. Det er udsagn, der ikke er baseret på viden, men udelukkende fordomme. Det hedder for eksempel, at sexarbejdere må have det 'af helvedes til', og det at købe seksuelle ydelser betegnes som 'taberagtigt', 'klamt' og sammenlignes med at 'trampe på folk der ligger ned.' SIO meddeler, at organisationen gerne medvirker i at udarbejde 'en sober kampagne med oplysning til ungdommen'.

Reaktionen kommer, efter at Velfærdsministeriet torsdag lancerede kampagnen, der skal få unge til at sige nej til købesex.

Kampagnen indeholder annoncer, hjemmesiden www.hvembetalerprisen.dk og undervisningsmateriale til de ældste folkeskoleklasser og ungdomsuddannelser landet over.