Det er første hverdag i 2013, og for rigtig mange betyder det også, at regningerne skal betales og den slunkne konto tjekkes.

Men er du kunde i Nordea, kan du godt væbne dig med tålmodighed eller måske udskyde bankbesøget til i morgen.

Mobil - og netbanktjenesterne hos en af landets største banker er nemlig overrendt, og derfor kan Nordea-kunder opleve, at man slet ikke kan komme til at bruge netbanken. Faktisk har det stået på et par dage, og det er ikke kun i Danmark, den er gal. På den anden side af Øresund kæmper bankgiganten også med tekniske vanskeligheder, skriver den svenske avis Aftonbladet.


Nordeas pressechef Bjarne Christiansen understreger, at der bliver arbejdet på højtryk for at få løst problemet.

- Det er rigtigt, at netbank er ustabil og har været det i nogle dage. Og det er et problem i flere af de nordiske lande, siger han og råder Nordeas kunder til at bruge mobilbank, hvis de f.eks. har regninger, der skal betales.

- Vi har endnu ikke kunnet konstatere, hvad der er galt, men undersøger det selvfølgelig nærmere, siger han.

Skæver man til det sociale medie twitter, er tilfredsheden med banken i både Danmark og Sverige dog svær at få øje på.

- kære @nordea_dk, det ville være rart, hvis Netbank ikke var nede på tredje dag i træk, skriver en bruger på Nordeas danske side, mens en svensk kunde siger farvel og tak med ordene:

- @Nordea_SE Der har været så mange problemer, at min tillid er helt brugt op. Jeg skifter bank nu efter 33 år hos jer.

Ifølge norske Nettavisen NA24 kan nedbruddet skyldes et angreb på Nordeas servere, hvor mange millioner computere logger på sitet på samme tid, så det går ned. Det vil Bjarne Christiansen dog ikke bekræfte, men fortæller, at massive mængder trafik kan være årsag til, at en server kan gå ned.