Bilister vil rent faktisk gerne lade vognen stå og benytte kollektiv trafik i hovedstaden, hvis transporttiden er konkurrencedygtig med den fleksible bil, og der samtidig er afgang så godt som hele tiden.

Det er én af konklusionerne i et omfattende forskningsprojekt om de trafikale effekter af Metroen, som Danmarks Transportforskning offentliggør i dag, skriver Berlingske Tidende.

Metroen har ikke alene givet den kollektive transport i hovedstaden en bemærkelsesværdig trafikvækst på over 20 pct. i forhold til 2002, da der kun kørte busser.

Ifølge undersøgelsen, som er baseret på trafiktællinger, interviews og konkrete rejsemønstre, er der også sket et fald i biltrafikken på Frederiksberg på otte pct. i 2003 og yderligere 13 pct. i 2004, mens antallet af biler over Langebro og Knippelsbro er faldet med henholdsvis fire og fem pct.

De opsigtsvækkende resultater er netop målt inden for det geografiske område, som Metroen betjener. Omvendt er biltrafikken enten steget eller har haft nul-vækst uden for Metroens dækningsområde.

Da Metro Cityringen blev besluttet i 2005, lød det fra kritikere, at investeringen på mindst 15 mia. kr. ikke vil reducere biltrafikken.

Bl.a. derfor er Ørestadsselskabets viceadm. direktør Anne-Grethe Foss glad for de nye resultater. »Vi har hele tiden vist, at der vil ske en overførsel fra bil til metro.

Men det er først nu, at vi kan fastslå det i en lidt bredere sammenhæng. Folks anvendelse af kollektiv trafik er meget afhængig af kvaliteten, og der er ingen tvivl om, at Metroen betragtes som et højkvalitetsprodukt,« siger Anne-Grethe Foss.

Københavns overborgmester Ritt Bjerregaard (S) siger, at undersøgelsen klart viser, at Metroen er fremtiden for offentlig transport. »Derfor holder vi fast i, at der skal mere metro til byen.

Et af de evige problemer i storbyer er fremkommelighed og mobilitet. Skal København være en velfungerende storby, er vi nødt til at skabe fremsynede løsninger, så byen fungerer.

Og Metroen er - sammen med trængselsafgifter - det centrale i løsningen af byens trafikale problemer i årene fremover,« siger Ritt Bjerregaard.