Der er kommet en ny dreng i colaklassen. Ifølge eget udsagn er han både ’bigger, better, stronger, faster og cooler’, end de populære Pepsi og Coca Cola. Et panel af blindtestere på BT er ikke helt enige.

Det er det århusianske firma CULT, der lancerer den nye sodavand CULT Cola, der vil tage kampen op med de store mærkevaresodavand. Det erklærede mål er at snuppe 10 pct. af markedet for mærkevare-colaer i halvliters emballage.

Under sloganet ’verdens stærkeste cola’ senders den nye sodavand på markedet med et koffeinindhold, der topper konkurrenternes. Ifølge producenten er indholdet af koffein i CULT Cola 50 pct højere end i Pepsi og Coca Cola. Men ellers er tanken at lægge sig så tæt op af de kendte mærker som muligt.

- Vi kan jo ikke lancere en cola, der er markant anderledes i smagen, siger Brian Sørensen

Men en blindtest blandt entusiastiske coladrikkere på BT afslører, at det netop er smagen, det kniber med. Syv ud af syv BT smagsløg skelnede uden problemer den nye cola fra de gamle. Men kun to foretrak den nye colas smag.

For flere vakte smagen minder om sidst Danmark forsøgte sig med skubbe de udenlandske mærker af pinden. Som en sagde:

- Den smager lidt som Jolly Cola.