Novo Nordisk har tjent milliarder på at bekæmpe overvægt med slankesprøjten Wegovy.

Men nu får den danske medicinalgigant kritik for, hvordan de henvender sig til det norske publikum. 

Det skriver det norske TV 2

For på hjemmesiden snakkomvekt.no bliver nordmændene mødt med budskaber som 'du er ikke alene', og at det hjælper at tale med nogen om at være overvægtig. 

Men det er en særlig knap, der overrasker sundhedsmyndighederne. For på forsiden er der en knap, der fører nordmændene direkte til en tidsbestilling, hvor de kan booke en tid hos deres egen læge.

Men linket til tidsbestillingen er åbenbart ikke noget, som direktøren for det norske svar på 'Min Sundhed' – Helsenorge – kender til. 

Det er denne hjemmeside og link, der har fået nordmændene til at rase. 
Det er denne hjemmeside og link, der har fået nordmændene til at rase.  Foto: snakkomvekt.no

»Vi synes, det er uheldigt, at medicinalfirmaet linker til Helsenorge, da knappen på forsiden kan give indtryk af, at der er en forbindelse mellem Helsenorge og Novo Nordisk,« siger Bodil Rabben til det norske medie. 

Hun understreger yderligere, at Helsenorge ikke markedsfører lægemidler, og de ingen forbindelse har til Novo Nordisk. 

Til det norske TV 2 udtaler Lasse Moe, der er chef for regeringsrelationer hos Novo Nordisk Norge, at de ikke har haft nogen dialog med Helsenorge.

Han forklarer yderligere, at formålet med hjemmesiden er at give information om, hvordan det er at leve med overvægt og give vigtig information om sundhed og sygdomme. 

Novo Nordisk afviser den kritik, der lyder på, at de bevæger sig i en gråzone mellem oplysning og skjult reklame. 

»Lægeordningen og Helsenorge er universelle sundhedsydelser, der gælder for alle indbyggere i Norge. Det er en vigtig information om sundhed og sygdom, som vi mener bør gives til brugerne af vores hjemmeside, hvis de ønsker hjælp til deres livsstil,« udtaler Lasse Moe.