De danske pop-brødre Jørgen og Niels Olsen har med hitpladen "Wings Of Love" præsteret det umulige. For første gang siden den svenske supergruppe ABBA's sejr ved Melodi Grand Prix i 1974, er det nu lykkedes en vinder at skabe en kæmpestor million-forretning på ryggen af det internationale TV-show.

Nøjagtig hvor mange millioner, der strømmer ned i de to herrers "sparegrise" ved de knap nok selv.

Med deres personlige manager Steen Wittrocks ord er strømmen af penge "helt uoverskuelig", mens en i det spørgsmål meget ordknap Benny Bach, administrerende direktør for brødrenes pladsselskab CMC Records, kun kan finde én dækkende betegnelse:

"Det er en kæmpe-kæmpe forretning!"

Detaljerede oplysninger om økonomi afviser de to guldfugle og deres nærmeste rådgivere ikke overraskende at afsløre.

Men B. T. erfarer, at Jørgen og Niels Olsens enestående opblomstring foreløbig har sikret dem en samlet indtægt på 10-12 mio. kr. for pladesalg, koncertindtægter, KODA-honorarer (afregnes først i løbet af 2001) for ophavsrettigheder til sange og tekster samt honorar for afspilning af Olsen-numre i f. eks. Danmarks Radio via medlemsskabet af de udøvende kunstneres organisation Gramex.

Det er summer, som også kan tage pusten fra brødrenes medarbejdere hos CMC Records, hvor tre ansatte udelukkende har ét arbejdsområde: Brdr. Olsen.

"Det er stort. Helt enestående. Med de penge brødrene tjener i øjeblikket kan de leve mere end godt resten af deres dage. De har fået, hvad de skal have," oplyser PR-medarbejder Tina Sørensen.

Jørgen og Niels Olsen nærmer sig alene med et anslået salg i foreløbig ni europæiske lande på 5-600.000 cd'er, 400.000 singler og 1,5 million album med "diverse kunstnere" en to-cifret million-fortjeneste.

Som udgangspunkt får kunstnerne op imod 15 pct. af indtægterne pr. solgt cd i Danmark, men avisens kilder vurderer, at Brdr. Olsen, der er kendt for at være yderst skrappe forhandlere, formentlig har sikret sig en andel, der er nogle procent højere på baggrund af grandprix-sejren.

I Danmark har den nye cd rundet et salg på 200.000 eksemplarer og på hjemmebane har pladen nu ligget nummer et på hitlisten 11 uger i træk.

Brødrene topper også i Norge, hvor 100.000 fans har købt >Wings Of Love
Brødrenes succes rammes bedst ind af deres hitliste-placering på verdensplan. selvom deres cd foreløbig kun kan købes i ni lande, rangerer den ifølge manageren Steen Wittrock som EMI-gigantens 15. eller 16. bedst sælgende i konkurrence med verdensnavne som f. eks. The Spice Girls, Tina Turner, David Bowie, Richard Marx, Frank Sinatra, Blur, Pet Shop Boys, Janet Jackson, Joe Cocker, Garth Brooks, Sting og Robbie Williams.

Salgsmulighederne og strømmen af penge er tilsyneladende uendelig. Men på grund af en næsten verdensomspændende interesse for at opleve, se og lytte til Jørgen og Niels Olsen valgte CMC i første omgang at koncentere sig om salgsfremstød i lande, som traditionelt holder af dansk musik og som gav Jørgen Olsens sang 12 point ved Melodi Grand Prix.

Selskabet var simpelthen bange for at gabe over for meget på én gang. Samtidig tager man konsekvensen af, at skandinavisk pop af ukendte årsager ikke gør sig i lande som Frankrig, Italien og Spanien.

CMC-direktør Benny Bach, der netop sammen med den øvrige CMC-topledelse og Brdr. Olsen har været til salgskonference for moderselskabet og pladegiganten EMI i Barcelona, fortæller, at man i efteråret vil lancere brødrene i Storbritannien og Sydafrika. Og flere lande skulle være i snarlig fare for at blive smittet med den særlige Olsen-bacille.

"Vi har sat os det mål, at vi vil nå op på en million solgte cd'er med Brdr. Olsen. Hvornår det sker, ved jeg ikke. Men det skal nok lykkes," siger Benny Bach, hvis optimisme næres af, at den udenlandske karriere for "The Olsen Brothers" har topprioritet i EMI-koncernen.

Brdr. Olsens koncert-indtægter er en lige så uoverskuelig størrelse som deres internationale pladesalg.

Langt ind i efteråret spiller de på kontrakter, underskrevet før sommerens Olsen-boom, men nye arrangementer koster nu 100.000 kr. pr. optræden. Det er fem til seks gange mere end tidligere, men brødrenes erfarne manager Steen Wittrock mener, at det er et rimeligt niveau.

"Selvfølgelig har vi hævet prisen. Vi er jo ikke idioter. Og i betragtning af, at f. eks. TV-2 tager 175.000 kr. for at optræde "live", synes jeg, prisen er meget rimelig," forklarer Steen Wittrock.

Brdr. Olsen giver typisk to til tre koncerter om ugen - i nogle uger væsentlig flere. I weekenden spiller de f. eks. ved Langelandsfestivalven og flere andre steder i Danmark.

Mere kan de ikke nå, hvis de skal have tid til TV-optrædender, nye indspilninger, interviews, PR-ture og noget der med lidt god vilje kan betegnes som et familieliv.

Men selvom brødrenes koner, Lena og Kirsten, børnene og vennerne indtil videre må se i øjnene, at de ikke ser så meget til Jørgen og Niels, som de gerne ville, giver den økonomiske frihed paradoksalt nok også mere ro. Ro til at frasortere opgaver, skrive endnu bedre materiale og udgive mere velproducerede sange.

Der ER heldigvis også indtægter, der stort set triller ned i brødrenes tegnebøger af sig selv.

KODA og Gramex oplyser ikke, hvor store beløb, der postes videre til enkelte kunstnere.

Men en juridisk medarbejder hos KODA forklarer, at det rundt regnet og som følge af nogle komplicerede udenlandske samarbejdsaftaler udløser en check på ca. 100 kroner til komponisten - i det her tilfælde Jørgen Olsen - hver gang en sang spilles i Danmarks Radios P3. Lokalradioer slipper noget billigere.

Gramex udbetaler tre kroner pr. minut til brødrene, når f. eks. "Smuk Som Et Stjerneskud" spilles på P3. Minutbetalingen for radiostationer med regional dækning er en krone.

Men selvom brødrene spilles flittigt i æteren og selvom Jørgen Olsen igennem årene har leveret syng-med-sange til en hel højskolesangbog, er der sammenlignet med de andre poster tale om småpenge.

Og er der noget Brdr. Olsen ikke har tid og lyst til at beskæftige sig med lige nu, så er det småpenge.

Den 50-årige Jørgen og den fire år yngre Niels har i en helt usædvanlig sen alder fået smag og mulighed for at prøve kræfter med "showbizz" i en international målestok. I den situation ligger det dem fjernt at spare sig selv, selvom der i juli blev hevet nogle få dage ud af brødrenes overfyldte arbejdskalendere til lyn-familieferier i Portugal og på Tenerife.

"Vi har drømt om det her. Nu er det realistisk," som Niels Olsen forklarede under den travle duos Europa-tour for nylig.

Og med CMC-marketingdirektør Per Dams udtryk har de i modsætning til så mange helt unge popsangere noget at have ambitionerne i.

Jørgen og Niels KAN synge. De kan optræde. Og storebror KAN skrive fejende flotte popsange. For få dage siden præsenterede Jørgen Olsen to helt dugfriske sange for sine nærmeste rådgivere.

"De var virkelig gode. Helt på højde med de bedste sange på "Wings Of Love"," mener Steen Wittrock.

"Fly On The Wings Of Love", synger brødrene.

Det betaler sig.