Det var for at hylde sin mor, at kageentreprenøren Mette Blomsterberg kom på konceptet til tv-programmerne ’Det søde liv’ på DR1

Siden hun var en lille pige i Helsingør, har Mette Blomsterberg vidst, at når hun blev stor, skulle hun have sin egen forretning. Men hele Danmarks konditordarling havde aldrig drømt om, at hun skulle komme til at stå på toppen af en så omfangsrig kransekage.

Lysten til at kreere kager har altid været der. Men det var moderens sygdom, der gjorde, at Mette Blomsterberg udviklede konceptet til programmet ’Det søde liv’, der har gjort hende til hele Danmarks konditordarling.

Som barn var Mette Blomsterberg ofte med sin mor i køkkenet. Moderen lærte datteren, at mad bliver lavet fra bunden uden at være en sur pligt. Men selve tv-karrieren kom for alvor i gang, da Mette Blomsterbergs mor for godt fem år siden blev mere og mere syg af den leverbetændelse, hun flere år forinden var blevet ramt af på en charterrejse, og var tillige plaget af sygdommen ’kuskesyge’, hvor hænderne krummer sig sammen og ikke kan rettes ud igen. Moderen døde kort før Mette Blomsterbergs 40 års fødselsdag.

»Her senere kan jeg godt se, at det var min mors sygdom, der gav mig sparket. For jeg havde jo lyst til at give lige netop det videre, som jeg havde fået med fra hende,« afslører Mette Blomsterberg.

Log ind på BT PLUS og læs hele interviewet og få indblik i Mette Blomsterbergs bageimperium og hendes opskrift på succes.


Det var for at hylde sin mor, at kageentreprenøren Mette Blomsterberg kom på konceptet til tv-programmerne ’Det søde liv’ på DR1

Siden hun var en lille pige i Helsingør, har Mette Blomsterberg vidst, at når hun blev stor, skulle hun have sin egen forretning. Men hele Danmarks konditordarling havde aldrig drømt om, at hun skulle komme til at stå på toppen af en så omfangsrig kransekage.

Lysten til at kreere kager har altid været der for 45-årige Mette Blomsterberg. Men det var moderens sygdom, der gjorde, at Mette Blomsterberg udviklede konceptet til programmet ’Det søde liv’, der har gjort hende til hele Danmarks konditordarling.

For som barn var Mette Blomsterberg ofte med sin mor i køkkenet. Moderen lærte datteren, at mad bliver lavet fra bunden uden at være en sur pligt. Men selve tv-karrieren kom for alvor i gang, da Mette Blomsterbergs mor for godt fem år siden blev mere og mere syg af den leverbetændelse, hun flere år forinden var blevet ramt af på en charterrejse, og var tillige plaget af sygdommen ’kuskesyge’, hvor hænderne krummer sig sammen og ikke kan rettes ud igen. Moderen døde kort før Mette Blomsterbergs 40 års fødselsdag.

»Her senere kan jeg godt se, at det var min mors sygdom, der gav mig sparket. For jeg havde jo lyst til at give lige netop det videre, som jeg havde fået med fra hende, og her var tv en rigtig god platform at formidle det på,« afslører Mette Blomsterberg over for BT.

DR kunne se idéen

Mette Blomsterberg tog kontakt til DR, der sagtens kunne se idéen. Det er fem år og mange programmer siden. For DR opdagede hurtigt konditorens talent og har siden tilbudt hende flere opgaver og booker kageentreprenøren ind som freelancer.

Den sidste er som dommer i ’Den store bagedyst’, hvor amatørbagere konkurrerer om at bage de lækreste og flotteste kager. Programmet er et hit hos seerne, hvor over en million sidste onsdag fulgte med i semifinalen. I aften er Blomsterberg på skærmen med ros og ris til bagerne i bagedystens finale.

Men havde det ikke været, fordi man i DR var så ivrige for at få Mette Blomsterberg med som dommer sammen med kokken Jan Friis- Mikkelsen, at de accepterede enkle ændringer på formatet, så havde hun aldrig sagt ja. For den mavefornemmelse, hun følger, sagde nemlig umiddelbart nej.

»Jeg sagde først pænt nej tak. For jeg ville ikke være en umenneskeligt skrap dommer. Det er slet ikke min personlighed. Jeg har intet problem med at sige min ærlige mening. Men det er vigtigt for mig, at det sker i en ordentlig tone. Så til sidst blev vi enige om, at jeg skulle være konsulent på programmet, så jeg har lidt medbestemmelse.

Havde jeg ikke fået carte blanche til, at Jan og jeg kunne formidle, sådan som vi syntes, havde jeg aldrig turdet sige ja. For jeg kommer aldrig til at være den hårde og kolde dommer. Aldrig,« lyder det bestemt fra kageentreprenøren, der er årsag til, at konditorfaget ikke længere er i fare for at blive glemt.

Tag i danskerne

Men den 45-årige kvinde med det mørke hår i en knude i nakken og de velmanicurerede franske negle kan også bryste sig af, at antallet af danskere, der bager deres egne kager helt fra bunden, er steget.

Samtidig shopper kunder fra hele Norden Mette Blomsterbergs bageudstyr i hendes netbutik og i isenkramforretninger. Medmindre kunderne møder op personligt i en af de to butikker i henholdsvis indre København og Kgs. Lyngby.

Bunden til det Blomsterbergske kageimperium blev bagt, da konditor Jørgen Søgaard fra det velrenommerede ’Kransekagehuset’ i København sagde ja til at tage den purunge Mette Blomsterberg i lære som konditor. Mens krummerne til Mette Blomsterbergs tv-karriere blev lagt af tv-kokken Claus Meyer. Tre gange var hun med som gæst i den kendte koks program, ’Meyers Køkken’ på DR1. Det bestyrkede yderligere Mette Blomsterberg i, at hun kunne noget helt særligt, når hun formidlede sit håndværk.

Har flair for det

»Det har været min gave, at jeg har flair for det. Men jeg har også brugt de muligheder, jeg har mødt på min vej. Jeg har banket døre ind. Men jeg har også altid været gavmild med at dele ud af det, jeg har på hjerte. Hvilket fra begyndelsen har været min mission,« fortæller hun om sine første optrædener på tv, der ansporede hende til gå i den retning også.

Som datter af forældre med eget firma, faderen reparerede og satte olietanke op i folks hjem, mens moderen var medhjælpende hustru, lå det i Mette Blomsterbergs dna, at hun skulle være selvstændig, når hun blev udlært konditor.

Det skete i 1995, hvor hun forpagtede cafeen i Ny Carlsbergs Glyptotek, som hun drev indtil 2011. Så blev hun sammen med ægtefællen og samarbejdspartneren Henrik Jæger Blomsterberg, enige om at ekspandere virksomheden i den retning, den er i dag.

Mette Blomsterberg beskriver sig selv som iværksætter med stort I. Derfor er hun ikke bange for at udvide sin forretning. Så længe hendes mavefornemmelse siger god for det nye produkt i firmaet. Og selv om man ikke skulle have troet det, så er det nyeste skud fra det Blomsterbergske kageimperium faktisk en halvfabrikatadej til pizza, pie, kagetærte og småkagedej.

»For 12 år siden havde jeg sagt aldrig i livet. Men det er jo noget med, om man tør vokse med det, man er i og gribe bolden,« forklarer Mette Blomsterberg om firmaets nyeste tiltag.

--- OOO --- OOO --- OOO ---

Mette Blomsterbergs kageimperium har gennem årene støt vokset og forgrenet sig til også at omfatte bagegrej, opskriftsbøger, foredrag, firmaevents og tv-programmer. Her er Mette i gang med kagerne på Glyptoteket. Foto: Esben Salling
Mette Blomsterbergs kageimperium har gennem årene støt vokset og forgrenet sig til også at omfatte bagegrej, opskriftsbøger, foredrag, firmaevents og tv-programmer. Her er Mette i gang med kagerne på Glyptoteket. Foto: Esben Salling
Vis mere

OPSKRIFTEN PÅ SUCCES

På 20 år har Mette Blomsterberg skabt sig et brand, der formår både at sælge både bøger, tv, køkkengrej og mere til. Nøglen til succesen er Mette Blomsterbergs håndværk og personlighed, der fascinerer, vurderer en branding-ekspert.

I 2010 fik Mette Blomsterberg sit eget tv-program og året efter sin kagebutik i Grønnegade i hjertet af København. Siden er den foretagsomme konditor gået fra blot at sælge kager til flere bøger, tv-optrædener, en bred vifte af køkkenprodukter, der forhandles i det meste af Norden – alt sammen på blot fem år. Begrundelsen skal findes i hendes passion og måde at tale til folk i øjenhøjde, mener branding-ekspert Nikolaj Stagis.

»Blomsterberg-brandet er et stærkt personligt et af slagsen. Hun gør sig godt på tv, fordi hun har en personlighed og en udstråling, som skinner igennem. Oven i det bliver vi fascineret af folk, som brænder for noget og er gode til et håndværk,« siger Nikolaj Stagis, der rådgiver virksomheder om branding, identitet og kommunikation.

Mette Blomsterberg, som blev udlært konditor i Kransekagehuset i København i 1990, har vundet flere priser for sin kagekunst såvel nationalt som internationalt. I 2013 modtog hun den fineste hædersbevisning, der findes for konditorer, St. Honoré-ordenen, for sin indsats for faget.

--- OOO --- OOO --- OOO ---

Konditorfagets Oscar uddelt til TV-konditor Mette Blomsterberg. Her nogle af hendes lækkerier. Foto: Nils Meilvang
Konditorfagets Oscar uddelt til TV-konditor Mette Blomsterberg. Her nogle af hendes lækkerier. Foto: Nils Meilvang
Vis mere

BLOMSTERBERGS BAGEIMPERIUM

Bagebøger
I 2000 udkommer Mette Blomsterbergs første bog kaldet ’Forelsket i det søde’. Siden kommer der seks bøger i perioden 2005-2014 med alt lige fra danske kagespecialiteter, julebagværk, klassiske kager, opskrifter på hendes tv-kreationer og slik, bolsjer, is og brød.
Serveringssteder
Hun drev sin egen café og konditori i Ny Carlsberg Glyptotek i 1995-2011. Derefter åbnede hun en kagebar i Grønnegade i København i august 2011 og sidenhen en frokostcafé og konditori i Lyngby i maj 2014.

Internetsalg
I december 2011 lancerer Mette Blomsterberg sin webshop, hvor hun sælger bage- og køkkenudstyr. Sortimentet er kun vokset siden da ligesom tilgængeligheden, der spreder sig i Skandinavien. I dag findes hendes webshop både i en dansk, svensk og norsk version.

Butikker
I begyndelsen kunne Mette Blomsterbergs varer kun købes fysisk i hendes butik i København. Forretningen er blevet udvidet med tiden, så man i dag kan købe hendes produkter hos 379 isenkræmmere, supermarkeder og stormagasiner fordelt i Danmark, Island, Grønland og Færøerne.

Events
Mette Blomsterberg udvider sit foretagende til også at omfatte ’events’ med tilblivelse og servering af kager og foredrag om både bagværk og hendes personlige historie. Hun sælger desuden kurser, hvor hun underviser i konditorikunst.

Tv-optræden
I 2000-2009 kan Mette Blomsterberg ses i TV2s ’Go’ morgen Danmark’. Hun indtager for alvor danskernes fjernsyn med kage-tv og har siden 2010 lavet flere sæsoner af ’Det søde liv’, ’Den store bagedyst’, én sæson af ’Vild med dans’, ’Kongerigets kager’ og ’Price og Blomsterberg’.

Salg af råvarer
Mette Blomsterberg sælger vaniljestænger til bagværk, og er man i tidsnød, har hun netop lanceret flere deje, klar til bagning.