Det er usikre tider for rederiet Mærsk, og det har fået dem til at tage drastiske midler i brug.

Det kan man læse i C25-selskabets tredje kvartalsregnskab, der er landet fredag morgen.

I tredje kvartal af 2023 lander Mærsk en omsætning på 12,1 mia. dollar, hvilket rammer under analytikernes forventninger på 12,5 mia. dollar ifølge data fra Bloomberg.

I samme periode sidste år lå omsætningen på 22,7 mia. dollar, og dermed er omsætningen næsten halveret siden samme periode sidste år.

Driftsresultatet målt på EBITDA lander på 1,88 mia. dollar i tredje kvartal, hvilket er lige under analytikernes forventning på 1,89 mia. dollar.

De frie pengestrømme i tredje kvartal rammer et underskud på 124 mio. dollar.

På bundlinjen lander deres overskud på 554 mio. dollar for tredje kvartal. Her havde analytikerne ventet en bundlinje på 277 mio. dollar, ifølge data fra Bloomberg.

»Mens mængderne var oppe i de fleste segmenter, og omkostningsreduktionerne forbedrede resultaterne fortsatte raterne med at falde og er nu tæt på 2019-niveau,« skriver rederiet i regnskabet.

I regnskabet fremgår det, at Mærsk sigter efter at reducere deres arbejdsstyrke til under 100.000 fra 110.000, som de var i januar 2023, hvilket vil sige, at de skal nedlægge 10.000 stillinger.

Mærsk oplyser, at 6500 af stillingerne allerede er blevet nedlagt ved ikke at genbesætte stillinger siden starten af i år, og de resterende 3500 skal findes i løbet af det kommende år.

Årsagen er, at Mærsk venter, at markedet vil forblive ustabilt den kommende tid, hvilket i stigende grad vil teste rentabiliteten i selskabet, skriver de i regnskabet.

Her fremgår det, at fyringerne vil resultere i en besparelse på 600 mio. dollar i 2024 sammenlignet med 2023.

Usikkerheden på markedet har også gjort, at Mærsk har måttet indsnævre deres forventninger til helåret 2023 til den lave ende af det interval som de tidligere har meldt ud.

Intervallerne lyder på et driftsresultat målt på EBITDA mellem 9,5-11 mia. dollar, mens de ser driftsresultatet målt på EBIT på 3,5-5 mia. dollar.

Deres forventning til de frie pengestrømme på 3 mia. dollar forbliver uændret.

Grundet de store usikkerheder om fremtiden er det også op til overvejelse om Mærsks aktietilbagekøbsprogram skal fortsætte i 2024.

Administrerende direktør i Mærsk, Vincent Clerc, udtaler til regnskabet:

»Vores industri befinder sig i en ny virkelighed med afdæmpet efterspørgsel, priser tilbage på historiske niveauer og inflationspres. Siden sommeren har der været overkapacitet i de fleste regioner og ingen mærkbar stigning i ophugning eller oplægning af skibe, hvilket presser priserne.«

»På baggrund af de nuværende og kommende udfordringer, har vi løbende optimeret forretningen, tilpasset organisationen, og styret omkostningerne stramt. Vi fastholder vores strategiske fokus på at opfylde vores kunders behov for fleksible og robuste forsyningskæder og derigennem forfølge vækstmulighederne inden for vores havne- og logistikforretning,« tilføjer han.

Mærsk lukkede 2022 af med danmarkshistoriens største overskud efter skat på 29 mia. dollar. Rederiet havde vundet stort på, at fragtraterne var sejlet i vejret på grund af flaskehalse og høj efterspørgsel.

Mærsk-aktien er dykket med 6,3 pct. siden årets start.

Opdateres...