Red Bull giver dig vinger. Sådan lyder sloganet, der har fået en fortørnet amerikansk kunde ved navn Benjamin Careathers til at sagsøge energidrikgiganten for ikke at give ham det powerboost, som sloganet indgyder til. Trist sag for Red Bull skulle man mene, men ikke nødvendigvis, påpeger en ekspert.

Inden sagen overhovedet er nået til domsafsigelsen har Red Bull valgt at indgå et forlig og fordele 13 millioner dollars til kunder, der føler sig snydt og har købt en energidrik i USA i løbet af de sidste 12 år. Og det er godt set, mener ekspert:

- Jeg kan sagtenes have den gisning, at de har planlagt det. Meget store brands, som har en markant profil, spekulerer i det skjulte ofte på, at deres markedsføring går til grænsen og nogle gange lidt over, siger PR-ekspert Kresten Schultz Jørgensen, der er administrerende direktør i konsulenthuset Lead Agency.

PR-eksperten forklarer i samme ombæring, at den kritik, der kommer i kølvandet på aggressiv markedsføring, dybest set styrker virksomhedens identitet og brand:

- Red Bull giver dig vinger er jo et genialt slogan, og det er kun små nørder, der tager sådan noget bogstaveligt. Er det præstationsfremmende rent medicinsk? Come on. Vi ved jo alle sammen, hvad motivation, psykologi og andre faktorer betyder for præstationen. Og Red Bull står jo immervæk for initiativ og gang i den, siger Kresten Schultz Jørgensen.

BT har spurgt Red Bull Danmark om tankerne bag håndteringen af søgsmålet. Her peger man på økonomi som den væsentlige årsag til forliget:

- Red Bull har indvilget i at indgå et forlig for at undgå de uforudsigelige og enorme omkostninger, der er forbundet med at føre sag i USA. Red Bulls markedsføring har altid været vittig, sandfærdig og præcis, siger kommunikationschef Lena Agerbo til BT.