Kvickly har som et forsøg fyret det forhadte parkeringsfirmae EuroPark fra forretningens parkeringsplads i Holbæk.

Coop Danmark, det tidligere FDBs informationschef, Jens Juul Nielsen, understreger, at der er tale om et forsøg. Konsekvenserne overvejes, når Coop selv ser, om folk ikke misbruger Kvicklys kundeparkeringsplads til langtidsparkering.

Danmarks mest hadede firmaer, EuroPark og Carpark, der tjener styrtende på at knalde bilister på private parkeringspladser, kommer dermed selv på pinebænken.

Det er en af de store kunder, parkeringsfirmaerne muligvis mister.

>

EuroPark og Carpark har i årevis scoret millioner ved først at opsøge forretninger og pege på, at forretningernes private parkeringspladser bliver brugt af pendlere og folk, der handler i andre forretninger i stedet for p-pladsejerens kunder. Men det vil parkeringsfirmaet råde bod på helt gratis for forretningen. Den skal bare skrive under på, at den overlader til parkeringsfirmaet at sætte skilte op og kontrollere, at folk kun holder ved forretningen i kort tid.

Derefter sender parkeringsfirmaet sine vagtfolk ud og skriver private afgifter svarende til det offentliges: I øjeblikket 510 kroner for at holde for længe. Afgiften er firmaets betaling. Sådan steg EuroParks overskud ifølge selskabsregistret fra godt 200.000 i 1997 til 3,7 millioner kroner i 2001 efter skat. Overskuddet havner hos ejeren, selskabet Abcoa i Tyskland.

Carparks overskud steg fra 1,6 million i 1997 til 2,7 millioner kroner i 2001. Pengene havner hos ejerselskabet Bridge Point Capital i England.

»Det kan godt være, vi har været lidt for hurtige til at opkræve afgifter, men det må vi tale om,« siger direktør Per Moesgaard, EuroPark, Vejle.

Holder fanen højt

Direktør Klaus Rasmussen fra det konkurrerende Carpark i Odense:

»Vi er ikke som EuroPark. Vi skriver ikke afgifter til folk bare på, at parkeringsskiven viser, parkeringen har varet for længe. Vi ser rent faktisk efter, hvor længe folk holder.«

Carpark har ca. 700 private parkeringspladser at tjene penge på i Danmark. EuroPark har lidt mindre antal, men kunderne er større, bl.a. Billund Lufthavn.

De upopulære firmaer har slået benhårdt til mod bilisterne den seneste halve snes år, hvor de har vokset sig til rene guldgruber.

I Holbæk, hvor EuroPark har vogtet Kvicklys parkeringsplads og i Frederikssund, hvor Carpark vogter Kvicklys parkering, har der bl.a. været opfordringer til boykot af de forretninger, der samarbejder med parkeringsfirmaerne.

Det er dette raseri mod forretningerne, det tidligere FDB nu er nødt til at tage alvorligt, hvis der ikke må tabes kunder. EuroParks skilte med trussel om afgifter har Coop i Holbæk selv spillet ned.