Ny trend i erhvervslivet gør udvalgte forbrugere til aktive deltagere i produkt-udviklingen. Lego er blandt de danske virksomheder, som er hoppet med på vognen.

Hvem ved mere om, hvad kunderne vil have, end kunderne selv?

Det er filosofien bag en ny trend, der stormer frem i erhvervslivet. CustomerMade bliver fænomenet kaldt, og kort fortalt dækker det over, at brugeren eller kunden er med til at videreudvikle eksisterende produkter eller finder på helt nye produkter.

- Det nye er, at nogle firmaer har udviklet systematiske metoder til at integrere brugerne i produktudviklingsprocessen. Trenden er, at virksomhederne har åbnet øjnene og set potentialet i kundernes idéer, forklarer Lars Bo Jeppesen, adjunkt og forsker i innovation ved Copenhagen Business School.

En af de virksomheder herhjemme, som er hoppet med på vognen, er Lego. Den danske legetøjsproducent har således haft fire dedikerede brugere med til at udvikle den nye generation af de populære Mindstorms-robotter, der kommer på gaden til efteråret.

/ritzau/