Det kan bruges til at bygge stemning op til både julefrokosten og juleaften. Det kan bruges til at vise sine nye gaver frem og fortælle om sin allerhyggeligste aften i familiens skød. Og der er både nisser, bedsteforældre og børn derinde.

Facebook er i de seneste år boomet i en grad, så mere end en tiendedel af befolkningen har en profil. Men ingen ved rigtigt, hvad det sociale netværk bliver brugt til i forbindelse med julen.

- Facebook forstærker det sociale liv, der foregår udenfor. Det erstatter ikke virkelighedens samvær, men giver bare nogle flere måder at være sammen på, siger medieforskeren Jakob Linaa Jensen, Aarhus Universitet.

Net med sne på
I internettets barndom blev de fleste hjemmesider pyntet med bjældeklang og guirlander i december. Det sker stadig i dag, men mere afdæmpet.

- Nettet er jo et offentligt rum for mange. Derfor pynter man det op, ligesom gader og stræder, siger Jakob Linaa Jensen.

Det sociale netsted Facebook er ifølge Jakob Linaa Jensen noget ganske andet. Facebook er nemlig et mere privat rum. Facebook er et sted, hvor man kan dele oplevelser og følelser.

- Allerede nu svømmer Facebook jo med julefrokostbilleder, siger Malene Charlotte Larsen, medieforsker på Aalborg Universitet.

Hun tilføjer, at netop de oplevelser, som betyder noget for danskerne, bliver lagt på Facebook. - eksempelvis fotos af familiens lille nyfødte.

- Det samme kan ske i julen. Her vil vi nok se, at man deler de gode oplevelser, man har haft med familien, forklarer hun.

Omvendt viser undersøgelser, at det især er når vi er alene, at vi har brug for Facebooks digitale fællesskab.

- Sidste år var der meget stille omkring jul. Jeg tror, det er fordi folk havde rigeligt med socialt samvær, og så havde de ikke behov for at gå på Facebook oveni. Men det kan være meget anderledes i år, siger hun.

Mød en nisse
Facebook bruges allerede nu til elektroniske julekort og hilsner. Statusopdateringerne, hvor man fortæller hvad man laver lige nu, bliver i høj grad brugt til at fortælle om juleforberedelserne.

Mere end 50.000 danskere er tilmeldt begivenheden »juleaften«, mens mange familier har særlige lukkede juleaftensgrupper. Også kritiske grupper som 'Forbyd al julepynt jul før 1. December' og fansider til forskellige julekalendere er populære.

Søger man på personen Ell Nissepus, finder man en havenisse, der hører til på Aalborg Universitet. Den opdaterer jævnligt sin profil, fortæller om sine hemmelige forberedelser til juleaften og om årets julefrokost.

- Det er et godt eksempel på, at det er brugerne selv, der er kreative og finder på de nye ting, siger Malene Charlotte Larsen.

Jakob Linaa Jensen supplerer:

- Når det foregår fra bruger til bruger er det ekstremt svært for annoncører at komme ind, for ingen har rigtigt overblik over, hvad der foregår. Derfor tror jeg ikke, at den elektroniske jul bliver så kommerciel, som man måske kunne frygte. Det er simpelthen for svært for annoncørerne at ramme plet.