Mit fotoalbum Anne Herdorf ser tilbage på en barndom, hvor hun hver sommer boede i en campingvogn lige under rutsjebanen på Dyrehavsbakken – og på den dag, Jørgen de Mylius bad om hendes telefonnummer – det kom til at ændre hendes liv

1. Norsk og sydamerikansk

Jeg boede hver sommer i denne her campingvogn med min far Ernst og min mor Britt. Den stod lige under rutsjebanen på Dyrehavsbakken, og jeg kan tydeligt huske lyden af de skrigende passagerer. Og jeg kan huske lyden, når min fars orkester spillede ’Tea for two’, så vidste jeg, at det var sidste nummer, og han kom. Min far Ernst Herdorf, som i dag er 84 og har det godt, turnerede rundt med sit eget underholdningsorkester, en kvintet, som spillede rundt omkring med faste engagementer, også i Norge. Da han spillede på en restaurant i Oslo, mødte han min mor og så blev de helt vildt forelskede i hinanden. Min mor Britt havde lige fået mig med en sydamerikansk musiker, som hed Julius. Min biologiske far er altså Julius, der spillede kontrabas og var en mørklødet lækkerhed, som faldt for min mor med store blå øjne. Og så fik de mig, men min mor blev så glad for Ernst og min far Julius for sangeren Aase Wentzel, som er en meget stor sanger i Norge. Det viste sig at være et meget godt valg, for de er blevet sammen begge par hele vejen ud. Og de har altid kunnet møde hinanden. Jeg har været med min far i Sydamerika og hilse på min familie. Jeg har arvet det sydamerikanske temperament fra min biologiske far, men også det norske temperament fra min mor. Så jeg kan være fjeldsur og lidt hidsig, men også være rigtig Oslo-sød – og bide fra mig, når jeg synes, det er nødvendigt.

2. Elskede at synge

Her sang jeg på Bakkens Friluftscene: ’Mama he is making eyes at me’ jeg elskede at synge det nummer og ’Alley Cat’. Og jeg fik en kæmpe pose popcorn i honorar, så var jeg glad, det var den fedeste løn.


3. Med i cockpittet

Da jeg var lille, var jeg med min mor, som var stewardesse, på arbejde. Det elskede jeg. Min far spillede jo og var på tur rundt omkring, og jeg kunne jo ikke ligge derhjemme alene. Jeg kom med min mor og fik lov til at sidde ude ved cockpittet sammen med de andre stewardesser. Jeg fløj f.eks med ned til Mallorca. Det billede blev brugt af Conair, fordi hun var så smuk. Min mor og jeg taler norsk sammen, og hun har altid haft travlt med, at jeg skulle »klæ’ på mig ordentligt, med varmt tøy, for det är kalt ute« . Helt norsk, jeg skulle ha uldtøj på inderst inde. Klæ sig på efter vejret.


4. Enebarn

Jeg er jo enebarn, og jeg levede i min egen verden. Jeg havde mit eget træ nede i Utterslev Mose, hvor jeg sad og filosoferede oppe i det træ, og så havde jeg to hunde, som jeg gik lange ture med, og som jeg delte alt med. Jeg havde jo ikke nogen søskende, i dag er jeg også virkelig knyttet til dyr og elsker dem. Og så læste jeg sindssygt mange bøger, jeg lånte en masse bøger på Brønshøj bibliotek. Jeg var en krimitøs, fra jeg var helt lille. Da jeg var otte, kom jeg i radioens pigekor, hvor jeg fik en masse søstre i citationstegn – dem mødes jeg stadig med. På billedet var jeg model for Daells Varehus.


5. Ville bare i gymnasiet - og så alligevel ikke

Da jeg var 14, begyndte jeg at synge i bandet Mormors drenge, som var mit første røvballeorkester. Vi spillede funkmusik. Mens jeg gik i folkeskolen, blev jeg ikke indstillet til at gå i gymnasiet, for lærerne syntes, jeg havde for meget ild i røven. Men det ville jeg ikke finde mig i, så jeg fik arrangeret nogle lærermøder, og fik jeg lov til at blive egnet til gymnasiet, og jeg kom på Sct Annæ Gymnasium og gik sprogligt musisk. Og så var det, jeg gik ud af 2. g, fordi jeg syntes, det var dødssygt.




6. ​’En lille melodi’

Da jeg vandt Melodi Grand Prix, var jeg lige blevet 19. Jeg kom til at synge den sang, fordi jeg var ude at spille med mit band, og der var Jørgen de Mylius konferencier, og han sagde, at han syntes, jeg sang dejligt, og spurgte om han ikke måtte få mit nummer. Efter en uge ringede Helge Engelbrecht til mig, fordi han meget hurtigt havde brug for en sanger til sangen ’En lille melodi’. Jeg var sådan helt ovenpå og 18-år-agtig og sagde, at det ville jeg godt lige tygge på. Jeg kunne ikke bare sige ja her og nu, der kom til at gå en uges tid med det. Og så gik det jo over stok og sten. Nummeret blev nummer fem i det internationale grandprix. Jeg kan huske at jeg efter generalprøven delte en taxa med Johnny Logan, der var helt vildt nervøs. For ham gjaldt det virkelig. Jeg tænkte: Bare manden vinder, for det er jo helt forfærdeligt, som han har det. Det kom han også til. Efter Melodi Grand Prix var der mange, der kom og sagde: Nej, hvor var jeg forelsket i dig. Men det var mange år efter. Det havde været dejligt, hvis de havde sagt det dengang. Jeg kom f.eks. ind i banken, og så sad der en mand og sagde ’Er du klar over, hvor forelsket jeg var i dig’... nej, det vidste jeg ikke, det kunne du godt ha’ sagt.


7. En flok venner med tv-serie

Vi var fire venner fra Skt Annæ Gymnasium, som var med i tv-serien på DR ’Alle elsker Debbie’ bl.a. Jeppe Kaas, Christine Skou og mig. Det var en film, man virkelig snakkede om, og den handlede blandt andet om incest. I dag skriver Christine Skou bøger, og Jeppe komponerer musik.



​8. Ganske forfærdeligt

I 90erne uddannede jeg mig til sygeplejerske og arbejdede på hospital i nogle år. Jeg må indrømme, at jeg syntes, det var ganske forfærdeligt, fordi det er meget stressende, og der er slet ikke tid til patienterne. Jeg var også vant til at arbejde sammen med mænd, der var ikke så meget fnidder-fnadder. I dag arbejder jeg som sygeplejerske i Mændenes Hjem i fixerummet, mest som vikar. Det kan jeg godt li’ der er ikke to dage, der er ens. Billedet er fra, da jeg var med i Anne Dorthe Michelsens orkester ’Venter på Far’ – vi havde en forrygende tid.