Frisko Is trækker en reklame med seksuelle undertoner tilbage, efter at Red Barnet har protesteret over reklamen, som er blevet vist i flere ungdomsblade. Reklamen viser en ung pige fotograferet gennem et nøglehul. Pigen er udstyret med en bjælke over øjnene og spiser is på en udfordrende måde, mener Red Barnet.

"Vi har protesteret kraftigt over for Friskos marketingchef, som derefter har meddelt, at annoncen trækkes tilbage," siger generalsekretær i Red Barnet, Laue Traberg Smidt.

Han mener, at seksuelle overgreb mod børn er så alvorlige og følsomme, at reklamebranchen bør være særdeles forsigtig med de budskaber, der udsendes til børn og unge i ungdomsblade.

"Man kan frygte, at den slags budskaber kan give incestramte den opfattelse, at det, som er sket dem, måske alligevel er socialt acceptabelt," siger Laue Traberg Smidt.

Red Barnet har tidligere samarbejdet med Frisko Is om salg af postkort, der udløste et bidrag til Red Barnet.

Den aftale vil næppe blive fornyet, siger Traberg Smidt./ritzau/