Over en kvart million flypassagerer bliver her i efteråret ramt af Ryanairs masseaflysninger. Og det er ikke bare træls for dem, som har købt billetterne. Flypersonalet har længe været pressede af helt forrykte arbejdsforhold.

Det er simpelthen så GROTESK, at Ryanair forsøger at tilsidesætte noget så basalt som ansattes ret til at afholde deres ferie. Her ser vi prisen for, at Ryanair sælger sine billetter FOR billigt.

Jeg forstår godt, at piloterne siger fra nu. Og som flere piloter skriver på deres Facebook her i weekenden, så kæmper de nu for en rigtig kontrakt, så også de kan få en værdig pension og et socialt sikkerhedsnet.

Fagbevægelsen i Danmark tog det første skridt for to år siden. Og hvis piloterne står sammen nu, kan de være med til at ændre vilkårene i lavpris-flybranchen. Og vi vil naturligvis hellere end gerne hjælpe dem. Altså de medarbejdere, der vælger at blive.

For det sidste stykke tid har Ryanair oplevet pilotflugt. Og det har været svært for dem at hyre nye medarbejdere. Det er åbenbart kommet bag på Ryanairs ledelse, at medarbejderne selvfølgelig ikke har lyst til at bruge deres fritid på at arbejde.

Ja, og så er det også kommet helt bag på Ryanair, at de irske trafikmyndigheder har pålagt selskabet at overholde ferielovgivningen. Jamen altså – hvad er det dog for en forretningsmodel Ryanair har strikket sammen? Profitten kommer af at spare på mennesker.

Det er kommet så vidt, at Ryanairs topchef Michael O’Leary overvejer at tvinge 500 piloter til at ændre ferieplaner for at kompensere for hans ledelsessvigt i forhold til de mange overbookninger.

Alt imens kan vi i pressen læse, at Ryanair i denne selvforskyldte pinlige situation ikke oplyser kunderne om deres erstatningsrettigheder og muligheder for alternative flybilletter, sådan som EU-retten forpligter dem til.

Tænk, at en virksomhed i det 21. århundrede forsøger sig med en forretningsmodel, hvor medarbejder- og forbrugerrettigheder bombes flere hundreder år tilbage. Det går simpelthen ikke.

Vi alle - her tænker jeg på fagbevægelse, politikere, forbrugere og EU - bør sørge for, at det ikke kan betale sig at kaste kunder og medarbejdere ud i et frit fald fra 10 kilometers højde - i jagten på profit.