Det er vigtigt, at børn forstår at danne relationer til andre. Og hvis det ikke kommer af sig selv, kan de have brug for et puf i den rigtige retning.

Historierne er klausuleret til lørdag. Artiklerne udsendes til PFS-kunder mandag. Denne nyhed må publiceres digitalt bag paywall fra d. 17/03/2018 06:00

For mange børn kommer det som det mest naturlige i verden at få venner.

Men for nogle kniber det med at komme i gang, og så kan det være en hjælp med et skub i den rigtige retning fra en voksen. Det fortæller børnepsykolog Margrethe Brun Hansen.

»Der kan være forskellige årsager til, at barnet ikke kan få dannet den relation,« siger Margrethe Brun Hansen og forklarer:

»Nogle børn har svært ved at se tingene fra et andet barns perspektiv. Nogle har svært ved at indordne sig under andre. Nogle har svært ved at forstå de sociale færdselsregler, og derfor gider de andre børn ikke lege med dem.«

Det er vigtigt at være opmærksom fra forældre og pædagogers side, hvis barnet ender med at sidde alene i stedet for at være med i en leg med andre.

»I stedet for at arbejde på sprog skal man måske arbejde på relationsdannelse,« siger børnepsykolog Margrethe Brun Hansen.

Hun fortæller, at det er gennem leg med vennerne i vuggestue og børnehave, at børnene udvikler en lang række kompetencer - eksempelvis empati. Vennerne har også betydning for opbygningen af barnets selvtillid og selvværd.

Fordi det er så vigtigt at lære, råder Margrethe Brun Hansen til, at man som pædagog eller forælder allerede i vuggestuen forsøger at lære barnet teknikken i en relation.

»Når de begynder at gå ind i dukkekrogen og står og rører lidt i gryderne, kan man sætte sig ned og sige: "Skal vi prøve at spørge, om Victor vil være med? Prøv at se her, så kan du hælde mad op her og give til ham. Victor vil du smage? Ja, det vil han godt",« forklarer Margrethe Brun Hansen.

For at blive klar over, om der kan være behov for en ekstra indsats, er det vigtigt at være opmærksom på sine børn, mener David Thore Gravesen, ph.d. og lektor på pædagoguddannelsen ved Via University College.

Det handler om at lægge mærke til deres hverdagsliv, hverdagshumør og hverdagsmønstre.

»Ellers kan det være svært at mærke, hvis humøret i en periode dykker, eller der er nogle venskaber, der driller,« siger han.

David Thore Gravesen opfordrer til, at man prioriterer at være sammen om nogle dagligdagsaktiviteter. For eksempel at man spiser aftensmad eller går en tur sammen. Det giver et uformelt rum til at tale sammen på daglig basis.

»Der skal man ikke være så bange for at stille nogle spørgsmål til deres venskaber. Hvad laver de egentlig, når de er i børnehave eller i frikvartererne? Hvis man ikke spørger ind til det, kan børnene ikke tolke det som andet, end at forældrene ikke interesserer sig for det,« siger han.