Reklame-boss opfordrer os til at hejse dannebrog - selv tør han ikke lade flaget blafre.

____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>Frederik Preisler, kreativ direktør i reklamebureauet Propaganda McCann, er en underlig mand. I helsides avisannoncer opfordrer han os alle til at flage med dannebrog, men selv tør han ikke lade den røde fane med det hvide kors veje over sin pragtvilla i ambassadekvarteret i Hellerup.

»Er du da vild. Det tør jeg da ikke. Det er da et pænt kvarter det her. Der er jo ikke et flag fremme herude, selvom det jo ellers netop på St. Bededag er officiel flagdag. Men der er ingen ordentlige mennesker, der tør flage mere,« siger Frederik Preisler, der dermed må blive karakteriseret som lidt af en tøsedreng, når han i aviserne i går opfordrede alle os andre til at folde dannebrog ud.

Frederik Preisler har således i helsides avisannoncer givet udtryk for, at dannebrog er blevet et symbol på åndelig indskrænkethed eller en politisk observans et godt stykke til højre for Djengis Khan.

»Dannebrog svinges i dag mest af de mennesker, der ligger fjernest fra de idealer, som dannebrog burde være symbol for,« skriver han.

Frederik Preisler vil derfor gerne have, at de flagende højreekstremister bliver blandet godt op med almindelige borgeres dannebrogsflag.

»Derfor vil vi gerne opfordre alle til at flage og bruge dannebrog, så meget de overhovedet kan. Brug flaget i alle mulige og - ikke mindst umulig anledninger.

På den måde kan vi måske tilbageerobre flaget og igen gøre det til hele folkets ejendom,« skriver den kreative reklamedirektør.

Dobbeltmoral
Men er du ikke dobbeltmoralsk, når du ikke selv tør flage?

»Jo, der er da et element af dobbeltmoral i det.

Men man kan jo sige, at der står 1-0 til mig alligevel, for jeg har trods alt gjort noget.

Det bliver jo aldrig anderledes, hvis vi pæne mennesker bliver ved med at bukke nakken,« siger Frederik Preisler, der end ikke ejer en flagstang.

»Men det vil jeg da overveje at investere i. Og vi havde da også planer om at sætte en flagstang op ved vores bureau, men hvis folk så ikke havde set vores annonce, så ville de jo bare tro, at den danske forening var begyndt at holde til dér,« siger han.

Helt uden flag er den kreative direktør fra Propaganda McCann dog ikke. I dagens anledning finder han tre mindre fødselsdagsflag, som han kan hejse i læ bag ligusterhækken uden at vække den store bestyrtelse i det pæne kvarter i Hellerup.

Helsides annoncen om dannebrog er blot én af reklamebureauets efterhånden mange meget holdningsprægede helsides-annoncer. Tidligere har bureauet leveret provokerende og debatskabende indlæg om Christiania under overskriften »Dansk erhvervsliv kan lære en hel del af Christiania«.

Propaganda McCann har også sat fokus på den danske folkekirke under overskriften »Hvad er egentlig forskellen på Folkekirken og Scientology?«.

mom@bt.dk