Lyt til artiklen

Vil du lytte til artiklen?

Køb et Digital Plus-abonnement og lyt med det samme.

Vil du lytte til artiklen?

Køb et Digital Plus-abonnement og lyt med det samme.

1 Hvem står bag hjemmesiden? På hjemmesiden skal sælgeren klart og tydeligt oplyse navn, fysisk adresse, e-mail adresse, telefonnummer, og CVR-nummer på sin virksomhed. Mangler oplysningerne, er det et typisk tegn på, at sælgeren ikke er interesseret i at blive »fundet.«

Klik ind på www.firmatjek.dk og se, om net-firmaet optræder på listen over firmaer, der ikke vil efterleve afgørelser i Forbrugerklagenævnet.2 Undersøg varen, pris og omkostninger i forbindelse med levering. Inden købet skal sælgeren give en oversigt over, hvad varen i alt vil koste. Også beløb som andre vil opkræve i forbindelse med købet. For eksempel efterkravsgebyr på posthuset. 3 Husk fortrydelsesretten og hvordan den bruges. Nogle net-butikker forsøger at begrænse mulighederne for at fortryde et køb ved ikke at oplyse tydeligt nok om det eller ved at opstille ulovlige vilkår for at bruge fortrydelsesretten.4 Betal med kort. Man er bedst beskyttet, hvis man bruger et betalingskort (Dankort, VISA-Dankort, Mastercard, Eurocard, American Express eller et andet betalings- eller kreditkort), når man handler på nettet. Har man betalt med kort, kan man altid få pengene tilbage hvis:

sælger opkræver mere, end kunden er blevet oplyst om, at varen ville koste.

varen ikke bliver leveret.

kunden fortryder købet ved at undlade at modtage varen.

der er hævet penge på kundens konto, uden kundens tilladelse.

Forbrugere, der oplever en af disse situationer, skal først kontakte sælgeren for at få tilbageført pengene. Lykkes det ikke, kan man kontakte udstederen af det anvendte betalingsmiddel og meddele, hvilke posteringer, man er uenig i.

Banken eller udstederen af betalingskortet har så pligt til at tilbageføre pengene.

Kilde: www.forbrug.dk

hec/clk