Det lyder som et kanontilbud, når Føtex sælger maks. tre kasser sodavand pr. kunde til lavpris. Men faktisk snyder Føtex sine kunder ved at sætte begrænsning på antallet af sodavand. Det er ulovligt, for kunderne har lov til at købe alle de kasser sodavand, de vil, til den lave pris.

____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>Derfor har den grønne forbrugerorganisation - Danmarks Aktive Forbrugere - netop anmeldt Dansk Supermarked for ulovligt at lave mængdebegrænsning på en tilbudsvare.

»Når Dansk Supermarked laver mængdebegrænsning på varer, er det primært for at minimere det tab, de lider ved at sælge varer under indkøbspris.

Hvis de reelt var intereresserede i at sikre alle forbrugere varen til den særlig billige pris, kunne de bare bestille mere hjem, og så ville mange forbrugere ikke længere gå forgæves i Dansk Supermarkeds butikker efter tilbudsvarer blot for at finde dem udsolgt allerede mandag formiddag,« siger Jeppe Juul, kampagneleder i Danmarks Aktive Forbrugere (DAF).

Kæderne Føtex og Bilka under Dansk Supermarked har det med at bryde loven og sætte mængdebegrænsning på tilbudsvarer. F.eks. gjorde Bilka det også i marts, hvor kunderne kunne købe 30 stk. sodavand til kr. 52,95. Igen var der mængdebegrænsning på tre kasser.

Ventes at tabe sag

Forbrugerombudsmanden har i forvejen en tilsvarende sag mod Dansk Supermarked kørende ved domstolene.

Den forventes afsluttet i løbet af 2001, og både DAF, Forbrugerstyrelsen og Danmarks Aktive Købmænd forventer, at Dansk Supermarked taber sagen.

Dansk Supermarked overtræder Markedsføringsloven § 7, fordi en detailvirksomhed ikke må fastsætte noget loft for, hvor stort et antal enheder den enkelte kunde må købe af en vare. Der må endvidere ikke nægtes salg til bestemte aftagere. Dette gælder ikke udsalgsvarer - men tilbudsvarer, som i det aktuelle tilfælde med sodavand.

Mængdebegrænsningen ødelægger ikke alene forbrugernes chance for at købe stort og billigt ind, men også de små købmænds mulighed for at konkurrere på lige vilkår:

»Det er et stort problem for vores medlemmer,« siger Henriette Andersen, underdirektør i De Samvirkende Købmænd, og fortsætter:

»Det er en dårlig spiral, hvor vi også bliver tvunget til at gå ned på priserne, og der tabes kun penge på denne konto. Der er f.eks. ingen, som kan tjene penge på at sælge en kasse øl til 89 kroner.«

Det var desværre ikke muligt at indhente en kommentar fra Dansk Supermarked.