I dag er det selveste 100 års dagen for den danske opfinder J.C.H. Ellehammers legendariske og første såkaldte flyvning i et aeroplan i Europa, og det bliver fejret med manér.

Særudstillinger på flere museer, udgivelse af et Ellehammer-frimærke, en ny bog om denne Danmarks beskedne svar på Edison samt en jubilæumsflyvetur kl. 12 i dag i en kopi af en Ellehammer-maskine fra 1909 til den lille ø Lindholm nord for Lolland.

Det var netop her, at opfinderen ifølge sig selv gennemførte sin historiske "flyvetur" over en distance på 42 meter den 12. september 1906.

Men hvad nu hvis vi fejrer en national løgn - en myte, der udelukkende har overlevet som national fortælling, fordi historien er for god til at lægge i graven?

Det er lige netop sådan, det forholder sig, mener journalist, forfatter og flyhistoriker Toni Mygdal-Meyer, der de seneste 20 år har beskæftiget sig indgående med både dansk og international flyhistorie.

- Ellehammer fløj hverken den 12. september 1906 eller på noget senere tidspunkt. Højst foretog han det, man kan kalde lufthop - fuldstændig svarende til det, der sker, når man slår til en golfbold. Hans maskiner kunne ikke ved egen kraft holde sig i luften, og ingen af dem levede op til betegnelsen flyvemaskine. I stedet var der tale om motoriserede drager, som ikke kunne flyve. Det er en national myte, vi nu fejrer med en pseudobegivenhed på Lindholm, og det er skammeligt, siger Mygdal-Meyer, der bl.a. baserer sine udsagn på detaljerede studier af Ellehammer-arkivet på Danmarks Tekniske Museum. Det skriver Berlingske Tidende.

Det er velkendt, at Ellehammer gennemførte sin første angivelige flyvetur, mens hans maskine var fortøjret til en pæl i midten af en cirkulær landingsbane. Alligevel skriver den danske udgave af det ellers normalt ret pålidelige online-leksikon Wikipedia følgende om Ellehammers 1906-præstation:

- Ellehammer må derfor anses for at være den første, der i Europa fløj med en motordreven flyvemaskine. Desværre blev rekorden ikke anerkendt, fordi hans fly var tøjret til en pæl, så den ikke fløj frit, men i en cirkel.

Også fra mange andre danske sider, herunder f.eks. Post Danmarks hjemmeside om det nye Ellehammer-frimærke, postuleres det, at han fløj hin septemberdag.

- Men det er nonsens, fortsætter Toni Mygdal-Meyer, der i stedet betegner Ellehammers bedrift som "tvangsstyret cirkelkørsel med sporadiske hop."

Flyhistorikeren mener, at myten i første omgang blev skabt af Ellehammer selv:

- Han var fuld af løgn og pral. I sin selvbiografi "Jeg fløj" fra 1931 skrev han uden blusel, at han løste "flyvningens problem" - en ubegribelig overdrivelse. Men myten er senere holdt i live af bl.a. museer og ældre medlemmer af f.eks. Danmarks Flyvehistoriske Selskab.

Sidstnævnte sted kender man udmærket Toni Mygdal-Meyer, men man vil ikke anerkende, at man har holdt liv i en myte.

- Vi er da fuldt ud klar over, at det står til diskussion, om han fløj. Men når det er sagt, så synes jeg ikke, man helt brutalt skal afvise, at han gjorde det. Personligt foretrækker jeg, at man lader det stå som et åbent spørgsmål, om man kan garantere det som en godkendt flyvning eller ej, siger næstformand i Danmarks Flyvehistoriske Selskab, Ib Lødsen.