Danskerne må vænne sig til, at en helikopter lander på en privat parkeringsplads eller i en større villahave, skriver Frederiksborg Amts Avis.

For fem år siden uddannede helikopterskolen HeliFlight i Roskilde blot fem-seks elever hvert år til at flyve helikopter, men sidste år har knap 40 personer taget helikoptercertifikat, og cirka halvdelen er erhvervsfolk, der vil benytte helikopteren for at spare tid.

- Et firma kan drive en helikopter for de samme årlige omkostninger som en Audi A6, og det er blevet attraktivt som en del af firmaernes profil.

- Og de, der har travlt, kan komme fra Roskilde til Århus på 35 minutter, fortæller Steen Jensen, daglig leder af HeliFlight, der er den ene af landets to helikopterskoler, hvor man som privatperson kan tage certifikat.

Sammen med Air Service i Billund har HeliFlight stor succes med at sælge helikoptere af mærket Robinson. For tre år siden blev der solgt et par stykker i løbet af et år, sidste år blev der solgt 14 Robinson-helikoptere, og en søgning på mærket i det centrale OY-register viser, at 16 ud af 24 Robinson-helikoptere i Danmark er produceret efter 2001.

Hver tredje af de 71 indregistrerede helikoptere er under fire år gammel. Forleden skabte det røre i Allerød, at en erhvervschef landede sin nye Robinson-helikopter på en parkeringsplads i industrikvarteret tæt ved s-banen, men det viste sig, at alle regler var overholdt.

- Hvis man har ejerens tilladelse til at lande og overholder de gældende sikkerhedsregler - blandt andet en sikkerhedsafstand på 30 gange 30 meter, så er det fuldt lovligt. En helikopter skal bruge utrolig lidt plads, og den kan lande i en kolonihave, hvis den får motorstop, pointerer Steen Jensen og tilføjer, at man gerne må lande i en stor have i et villakvarter.

- Støjgenerne svarer til, at naboen saver brænde, og det kan man synes er irriterende, men man kan ikke klage, siger han - dog skal piloterne tage større hensyn, hvis de gentagne gange lander i samme område.

- Jeg tror ikke, at vi ser markedet mættet før om 15 år. Danmark plejer at være fem-syv år efter resten af verden, og i USA er det ikke ualmindeligt, at ejerne af helikoptere ringer til familien og siger 'giver du kaffe, så tænd lige landingslyset', siger Steen Jensen.