Den fjerde generation af Helmuth-familien fik i søndags tildelt talentprisen ved Årets Reumert.

Siger man efternavnet Helmuth, så siger man også dansk teater. Og det vil man nok fortsætte med en rum tid endnu. I søndags brød fjerde generation af Helmuth-klanen igennem teater-lydmuren, da det seneste skud på stammen, Kristoffer Helmuth, fik overrakt en af de otte talentpriser ved Årets Reumert i Operaen i København.

Den 27-årige Kristoffer Helmuth, der blev uddannet fra Odense Teater sidste år, har fået teater ind under huden fra barnsben. Oldefaren var den folkekære visesanger Osvald Helmuth og farfaren den prisvindende karakterskuespiller Frits Helmuth. Forældrene, Mikael Helmuth og Rikke Bendsen, er også begge skuespillere, mens hans faster, Pusle Helmuth, var en stor barnestjerne på filmlærredet.

Man skulle tro, at stamtræet kunne give Kristoffer Helmuth præstationsangst, men det er slet ikke tilfældet.

»Jeg er aldrig blevet presset ud i det af mine forældre, der har været gode til at fortælle om alle faldgruberne i faget,« fortæller han.

LOG IND PÅ BT PLUS og læs om den fjerde generation af Helmuth-familien. Kristoffer Helmuth fortæller om både sin Oldefar Osvald Helmuth og farfaren Frits Helmuth og om hvordan det er at træde i forfædrenes fodspor.


Den fjerde generation af Helmuth-familien fik i søndags tildelt talentprisen ved Årets Reumert.

Siger man efternavnet Helmuth, så siger man også dansk teater. Og det vil man nok fortsætte med en rum tid endnu. I søndags brød fjerde generation af Helmuth-klanen igennem teater-lydmuren, da det seneste skud på stammen, Kristoffer Helmuth, fik overrakt en af de otte talentpriser ved Årets Reumert i Operaen i København.

Den 27-årige Kristoffer Helmuth, der blev uddannet fra Odense Teater sidste år, har fået teater ind under huden fra barnsben. Oldefaren var den folkekære visesanger Osvald Helmuth og farfaren den prisvindende karakterskuespiller Frits Helmuth. Forældrene, Mikael Helmuth og Rikke Bendsen, er også begge skuespillere, mens hans faster, Pusle Helmuth, var en stor barnestjerne på filmlærredet.

Man skulle tro, at stamtræet kunne give Kristoffer Helmuth præstationsangst, men det er slet ikke tilfældet.

»Jeg er aldrig blevet presset ud i det af mine forældre, der har været gode til at fortælle om alle faldgruberne i faget,« fortæller han.

I anledning af søndagens prisuddeling møder BT Kristoffer Helmuth på en café i indre København. Det er dagen derpå. Efterfesten i Skuespilhuset trak ud til de sene nattetimer. Foruden talentprisen vandt han sammen med sine kollegaer også prisen ’Årets forestilling’. Forestillingen blev opført på Odense Teater og hedder ’Lad den rette komme ind’ og er en vampyrforestilling, der er baseret på en svensk horrorfilm. Her spillede Kristoffer Helmuth drengen Oscar, og netop evnen til at spille børneroller var det, der gav ham talentprisen.

»Fra børn og fulde folk skal man høre sandheden, og det gør sig især gældende, når børn er publikum. Hvis de keder sig, får man det at vide lynhurtigt, og hvis de er underholdt, er det også tydeligt. Da vi spillede Brødrene Løvehjerte, hujede og klappede børnene længe, da scenetæppet gik ned. Det var så fedt,« siger han.

Træde i forfædrenes fodspor

Den 27-årige skuespiller fandt tidligt ud af, at han ville træde i sine forfædres fodspor. Interessen for scenekunst blomstrede allerede, da han i folkeskolen kunne finde på at sige klassekammeraternes replikker i nissekomedien. Det var en klassekammerat – og ikke forældrene – der hev Kristoffer Helmuth med til teater som 12-årig. Siden er det kun gået én vej for den nyslåede skuespiller – og det er fremad.

Både Osvald og Frits Helmuth levede et hårdt teaterliv, der bød på stress, alkoholmisbrug og andre personlige problemer. Oldefarens og farfarens barske liv gør indtryk på Kristoffer Helmuth, men sporene skræmmer ikke.

»Jeg er fra en anden generation, hvor der er plads til at være en blød mand, der tør vise følelser, hvis man er presset. Min farfar og også min oldefar fik nok afløb for deres følelser ved at drikke,« fortæller han.

Frits Helmuth døde i 2004 efter nogle hårde år med øl og portvin på daglig basis. I takt med sit misbrug isolerede han sig fra Kristoffer Helmuth og den øvrige familie.

»Pludselig holdt han op med at ringe. Tidligere besøgte jeg ham i Ordrup, hvor han boede med sin daværende kone. Vi så også fodbold og tog i teatret sammen,« siger Kristoffer Helmuth, der heller ikke var med til sin farfars begravelse.

Beundrer sin farfar

Selvom Frits Helmuth gled ud af Kristoffer Helmuths liv i de sidste leveår, beundrer han stadig sin farfar for hans professionelle evner. Den afdøde skuespiller er synonym med rollen som lektor Blomme i ’Det forsømte forår’, men også samspillet med Ghita Nørby i Dansen med Regitze fik han en Bodil for.

»Jeg husker ham også for hans rolle i ’Blinkende lygter’, hvor han spillede helt fænomenalt. Han havde så mange evner på en scene. Min mor sagde engang, at han var en fantastisk skuespiller, men måske ikke den bedste farfar for mig og min lillesøster, « fortæller han.

Oldefaren Osvald Helmuth døde i 1966 – længe før Kristoffer Helmuth kom til verden. Han var en folkekær revyskuespiller, der blev kendt for sine underfundige visesange om den lille mand. Kristoffer Helmuth stiftede først bekendtskab med ham, da han under en prøve på skolen fremførte tre af hans viser – blandt andet ’Ølhunden’, som er en klassiker.

»Jeg tvang mig selv til at finde ud af, hvem han var. Det var en rejse for mig at dykke ned i hans viser og finde ud af, hvad han kunne. Jeg voksede jo op i 1990erne, hvor computeren var mere spændende end at sætte sig ned og høre gamle viser fra min oldefar. Det blev en øjenåbner for mig, hvor jeg fandt ud af, hvor fantastisk revy er,« siger Kristoffer Helmuth, der ikke afviser at spille revy, hvis han skulle få tilbuddet en dag. Først står den dog på tre forestillinger på Odense Teater det næste års tid.

Osvald Helmuth

Osvald Helmuth Herbert Pedersen (14. juli 1894 i København – 18. marts 1966 i Skovshoved) står for mange som den største i dansk revy.

Arkivfoto: Ivar Myrhøj
Arkivfoto: Ivar Myrhøj
Vis mere

Osvald Helmuths karriere indledtes i Randers i 1913. Herefter kom han til Nørrebros Teater i København. Han fik i 1929 sit store gennembrud med revyvisen ’Ølhunden’ af Poul Henningsen.

Han var med til at danne Cirkusrevyen i 1935. I 1940erne havde han mange store triumfer i Dagmarrevyerne og var i 1950erne en af hovedkræfterne bag ABC-revyerne.

Han var alsidig, men er nok mest kendt for ’Dit hjerte er i fare, Andresen’, ’Herlig en sommernat’, ’100 mand og en bajer’, ’Bar’ en gang imellem’, ’Sagt op, ’Havnen’ og ’Henne om hjørnet’.

Frits Helmuth

Frits Helmuth Pedersen (3. juli 1931 i København – 12. december 2004 smst) var søn af Osvald og Søs Helmuth. Som sin far havde Frits en lang karriere som skuespiller. Han efterlod sig fem børn, ud over Mikael Helmuth bl.a. Pusle Helmuth, som han fik sammen med skuespilleren Jeanne Darville.

Arkivfoto: Bent Midstrup
Arkivfoto: Bent Midstrup
Vis mere

Helmuth blev student i 1950 og var elev på Det Kongelige Teater 1950-1952. Han debuterede på Allé-Scenen i 1952, og var skuespiller ved Det Kongelige Teater 1953-1959, samt igen fra 1962. Han var tillige direktør for Allé-Scenen 1959-1962.

Frits Helmuth har igennem sin karriere modtaget en Bodilpris for bedste mandlige birolle, tre Bodilpriser for bedste mandlige hovedrolle og to Robertpriser for bedste mandlige hovedrolle.

Mikael Helmuth

Mikael Helmuth (Født 19. december 1958) er skuespiller og teaterdirektør. Han er søn af skuespilleren Frits Helmuth og den svenske balletdanserinde Agneta Segerskog.

Arkivfoto: Bo Amstrup
Arkivfoto: Bo Amstrup
Vis mere

Han blev uddannet fra Statens Teaterskole i 1986 og spillede i årene derefter på Fiolteatret og sidenhen på Teatret ved Sorte Hest, på Folketeatret og på Amager Scenen.

I de senere år har han været instruktør på en række teaterforestillinger, i en årrække var han teaterchef for Team Teatret i Herning.

I 1989 medvirkede han i filmen ’Dansen med Regitze’ i en ung udgave af sin far. Han har tillige haft roller i flere tv-serier, herunder ’Bryggeren’ og ’Landsbyen’.