Det er vingeskudte fly til 20 milliarder kroner, statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) har præsentet som regeringens ønske for fremtidens kampfly. Lockheed Martin er producent på flyet, der også er kendt som Joint Strike Fighter.

Debatten om Danmarks kommende kampfly har raset længe. Tre kandidater har været i spil til det sidste, men den amerikanske flyproducent Lockheed Martin vandt konkurrencen foran Boeings F/A-18 Super Hornet og Airbus’ Eurofighter Typhoon.

Regeringen vil indstille til partierne bag forsvarsaftalen, at Danmarksender en ordre af sted på 27 stk. F-35-kampfly. Først herefter vil aftalen være helt på plads.

Pentagon bekymret

Men det danske flyvevåben risikerer at kampflyene, der koster ca. 700 millioner kroner stykket, er fyldt med problemer. Den seneste rapport fra Pentagon, som løbende vurderer udviklingen af F-35, viser, at der er en række store udfordringer med kampflyet Joint Strike Fighter.

LOG IND PÅ BT PLUS og læs hele artiklen om Pentagon-rapportens fund og hvorfor nogle eksperter alligevel tror på, at vi får gode kampfly leveret. Du får også en stor infografik over problemerne med F-35. Desuden får du en artikel om, hvad Danmark helt præcis skal bruge F-35 til.


Regeringen har besluttet, at F-35 skal være Danmarks nye kampfly. Pentagon.rapport peger dog på en række alvorlige problemer, som kan skabe store udfordringer for flyet.

Det er vingeskudte fly til 20 milliarder kroner, statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) har præsenteret som regeringens ønske for fremtidens kampfly. Lockheed Martin er producent på flyet, der også er kendt som Joint Strike Fighter.

Debatten om Danmarks kommende kampfly har raset længe. Tre kandidater har været i spil til det sidste, men den amerikanske flyproducent Lockheed Martin vandt konkurrencen foran Boeings F/A-18 Super Hornet og Airbus’ Eurofighter Typhoon.

Regeringen vil indstille til partierne bag forsvarsaftalen, at Danmarksender en ordre af sted på 27 stk. F-35-kampfly. Først herefter vil aftalen være helt på plads.

Pentagon bekymret

Men det danske flyvevåben risikerer at få et kampfly til omkring 700 millioner kroner stykket, som er fyldt med problemer. Den seneste rapport fra Pentagon, som løbende vurderer udviklingen af F-35, viser, at der er en række store udfordringer med kampflyet Joint Strike Fighter.

Udviklingen har varet i årevis, og Danmark har allerede bidraget med små to mia. kr. til projektet. Et projekt, som har været ramt af skandaler og store skred i tidsplanen.

F-35-flyet vil efter planen være færdigudviklet i 2018, og det forventes, at Danmark vil begynde indfasningen fra år 2020. Til den tid håber og tror danske eksperter, at kampflyets problemer vil være mindsket. Det fortæller chefen for Center for Luftoperationer på Forsvarsakademiet Karsten Marrup.

»Jeg kan ikke forklare ned i detaljen om de enkelte problemer, men jeg har en tyrkertro på, at Lockheed Martin er i stand til at løse problemerne, efterhånden som de opstår. De er ret rutinerede i at producere kampfly, og de har midlerne og ressourcerne til at gøre noget ved problemerne,« siger han og fortsætter.

»Både Lockheed Martin og USA har interesse i, at F-35 kommer til at virke. Det vil se skidt ud for amerikanerne, hvis bl.a. Danmark, Norge, Holland, England og Italien vælger at flyve i et kampfly, som de har anbefalet, og som så ikke fungerer.«

USA har selv købt 2.400 fly

Danmark er nemlig langtfra det eneste land, som vil bruge F-35 i fremtiden. USA har selv købt 2.400 fly, og de har dermed lagt en astronomisk stor ordre i sammenligning med Danmark. Og projektet Joint Strike Fighter vil blive en succes, lyder det fra ph.d.-studerende ved Forsvarsakademiet Søren Nørby.

»F-35’eren har samme udfordringer som alt nyt materiel. Om det er en bil, et skib eller et fly. Der vil altid være nogle børnesygdomme og udfordringer, men det er helt klart min vurdering, at det er noget, man vil løse undervejs.

Der var jo også udfordringer med F-16, dengang man fik den,« forklarer han.

Ingen sammenligning med IC4

»Pentagon og amerikanerne følger projektet, fordi der er så mange penge i det. Der kommer rapporter frem hele tiden, som fortæller om udfordringerne, og hvad man er i gang med at løse. Det er en slags oversigt over, hvad det er, man er i gang med at løse lige nu.«

Søren Nørby mener desuden ikke, at man kan sammenligne indkøbet af kampfly med de problemfyldte og stærkt omdiskuterede IC4-tog.

»Det var kun Danmark, der købte IC4-toget, men her er det hele det amerikanske forsvar, der er bag F-35’eren. Og jeg er helt overbevist om, at flyet nok skal komme til at virke,« siger han.

Det forventes, at F-35-flyene skal kunne flyve i mindst 30 år, og i den periode kommer der en stor udgift på drift og vedligeholdelse. Regeringen anslår, at man skal punge ud med små 40 milliarder kroner, så den samlede regning for de nye kampfly løber op i knap 60 milliarder kroner.

Artiklen fortsætter under grafikken

Det skal de nye kampfly bruges til

F-35 skal i fremtiden være med til at forsvare dansk luftrum – ikke mindst over Bornholm

Kampflyene fra producenten Lockheed Martin skal bl.a. afpatruljere de danske territorial-grænser, som gentagne gange er blevet krænket inden for de seneste år.

Det fortæller Venstres forsvarsordfører Peter Juel Jensen.

»På relativt få år har vi set en fordobling i antal krænkelser af det danske luftrum. Som bornholmer er det meget vigtigt at patruljere i området, for vi er trætte af, at fremmede fly indimellem simulerer angreb på Bornholm. Så vi har en klar forventning om, at Danmark vil passe på øen,« siger han.

Peter Juel Jensen har endnu ikke set rapporten fra det danske kampfly-kontor, og han kan derfor ikke forholde sig specifikt til regeringens ønske om at investere i F-35-kampflyet. Han vurderer derimod, hvilke opgaver flyet vil få i fremtiden.

»Udover at afpatruljere landets grænser, så skal vi bruge flyene til at opfylde vores Nato-forpligtelse. I øjeblikket har vi ansvaret for at patruljere i luftrummet over de baltiske lande, fordi de i kraft af deres størrelse ikke selv har et luftvåben, der kan løfte den opgave. Den forpligtelse har vi også i Island,« siger Peter Juel Jensen og fortsætter.

»Som jeg ser det, har vi også en tredje arbejdsopgave. Vi skal tilbyde at stå til rådighed for verdenssamfundet, når der er behov for at sende jagerfly ud.«

Peter Juel Jensen regner med, at den militærfaglige vurdering ved at købe 27 fly er nok til, at det danske forsvar kan løse de opgaver, der bliver stillet.

Peter Juel Jensen, forsvarsordfører for Venstre
Peter Juel Jensen, forsvarsordfører for Venstre
Vis mere