At det spirituelle bofællesskab Solens Hjerte i virkeligheden er en religiøs sekt, er sekt-eksperten Cyril Malka ikke i tvivl om.

____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>»Stedets ledere fastholder medlemmerne i et pseudo-liv, hvor det ikke er tilladt at stille spørgsmål. Det er et typisk tegn,« fortæller Malka. Han er psykoanalytiker, og har arbejdet med sekter og tidligere sektmedlemmer i over 15 år.

»Solens Hjerte er et sted for mennesker i livskrise. Men i stedet for at få hjælp, så erstatter de et onde med et andet. For de mister deres selvstændighed og er ikke i stand til selv at vurdere, hvad der er bedst for dem,« forklarer Malka.

Terapi fastholder
Sekten i det nedlagte gartneri udenfor Odense er New Age-inspireret. Det vil sige, at de ikke tilbeder en Gud men derimod stræber efter at komme i kontakt med deres indre kraft. Det gør de ved at arbejde med sig selv igennem forskellige former for terapi.

»Målet med terapi er jo normalt, at patienten skal blive i stand til at leve uden terapi. Men i Solens Hjerte bliver medlemmerne fastholdt i deres problemer. Det er misbrug.

De bliver faktisk afhængige af terapien, fordi de får helt klare retningslinier for, hvordan de skal leve deres liv. På den måde behøver de ikke selv at tage ansvar,« forklarer Cyril Malka.

Vil nærmere guruen
Sektens guruer er ægteparret Hubi Heiming (Premda) og Knud Kløvedal (Chendo). De udstikker leveregler til hvert enkelt medlem gennem de hyppige samtalegrupper.

Heiming og Kløvedal bliver opvartet af de menige medlemmer, de har faste pladser for enden af spisebordet, og de har deres egen vasketøjskurv, selvom alle de andre beboere får vasket deres tøj sammen.

»På den måde opretholder de deres guru-status, og medlemmerne får et håb om at komme nærmere guruerne. Men det kan de kun ved at opføre sig pænt og knokle hårdt i terapien,« siger Malka.

Besat af magt
Han mener, at guruerne udmærket er klar over, hvor meget magt de har. »De er blevet besat af at have magt over andre. Det styrker deres selvtillid at se, hvor langt medlemmerne vil gå for dem. Det er farligt,« advarer Malka.

Ved at give medlemmerne hjemmebryggede navne, forstærker guruerne den fælles identitet.

»Medlemmerne føler sig forbundet og er som familie for hinanden. De tager afstand til den person, de var, før de skiftede navn, og til sidst er det virkelig svært for dem at vende tilbage. Det er også derfor, de fleste har kappet forbindelsen med deres familie,« forklarer Cyril Malka.