Flere og flere danskere dropper forlagene og udgiver selv deres bøger. Drømmen om at udgive en bog er blevet nemmere at få opfyldt. Her får du eksperternes råd.

Ordene vælter ud af os danskere. Vi skriver digte, kriminalromaner og fortællinger fra vores eget liv. Og vi udgiver dem – selv.

Det er ikke længere nødvendigt blot at skrive til skuffen eller at vente på afslag fra de etablerede forlag.

Saxo Publish, Amazon og andre digitale udgiverplatforme har gjort det lettere end nogensinde selv at opfylde drømmen om at få udgivet sine tanker.

Opret abonnement på BT PLUS og få ekspertens bedste råd til at udleve din drøm om at blive forfatter.

Modtag det ugentlige nyhedsbrev fra BT PLUS her.


Ordene vælter ud af os danskere. Vi skriver digte, kriminalromaner og fortællinger fra vores eget liv. Og vi udgiver dem – selv.

Det er ikke længere nødvendigt blot at skrive til skuffen eller at vente på afslag fra de etablerede forlag.

Saxo Publish, Amazon og andre digitale udgiverplatforme har gjort det lettere end nogensinde selv at opfylde drømmen om at få udgivet sine tanker.

Hver femte bog, der blev udgivet i 2013, havde ikke et etableret forlag i ryggen. Det viser en undersøgelse fra Kulturstyrelsen. Og stadigt flere forfattere vælger at gøre det selv.



»Mange forfattere tager ansvar for deres egen udgivelse. De vil gerne selv, og mange har også stor succes med det,« siger Mette Jørgensen, der er projektkoordinator på udgiverplatformen Saxo Publish. Hun har studeret selvudgiverne og deres bevæggrunde for netop ’at gøre det selv’.

For mere end hver anden af selvudgiverne er det muligheden for at få en større bid af det økonomiske overskud, der trækker, viser Kulturstyrelsens undersøgelse.

»For at en forfatter kan tjene penge på et forlag, skal han f.eks. sælge 1.000 eksemplarer. For at få samme overskud som selvudgiver behøver han ikke sælge mere end 400 eksemplarer. Til gengæld sidder han selv med hele risikoen,« siger Nils Bjervig, der står bag undersøgelsen. Udgifterne til en selvudgivelse varierer alt efter, hvor meget eller lidt hjælp man betaler sig fra i de forskellige faser.

Sælger flere bøger

Karsten Pers, forfatter, iværksætter og initiativtager til forfatternetværket Newpub, debuterede i 2009 på et etableret forlag med ’Babykalenderen – det første år uge for uge’. Bogen solgte 3.000 eksemplarer på to år. I dag udgiver og markedsfører han selv bogen og sælger omkring 5.000 eksemplarer om året.

»Jeg bruger måske tre uger om året på ’Babykalenderen’. Men den genererer omkring 200.000 kr. til mig. Det er en vanvittig luksus. Der er mange forfattere, der, selv om de er på et forlag, sælger for lidt og tjener alt for lidt på deres bøger. Det syntes jeg ikke er fair,« siger Karsten Pers.

Derfor grundlagde han i 2011, sammen med Abelone Glahn, Newpub, et netværk, hvor forfattere gratis hjælper hinanden med alt lige fra ide til markedsføring.

Karsten Pers står bag det åbne åbne forfatternetværk NewPub og er selvudgivere.
Karsten Pers står bag det åbne åbne forfatternetværk NewPub og er selvudgivere.
Vis mere

I fremtiden vil vi møde flere forfattere, der både har et forlag, og som selv udgiver bøger, spår Nils Bjervig. I dag er hver anden selvudgiver stadig tilknyttet et etableret forlag.

»I fremtiden vil vi se flere etablerede forfattere fra etablerede forlag have et ben i begge lejre med forskellige slags bøger,« siger Nils Bjervig og fortsætter:

»Forlagene bliver nødt til at gøre sig mere umage over for de forfattere, de har.«

’Et privat projekt’

Selv om der står en selvudgiver bag hver femte bogudgivelse i Danmark, er det stadig et fåtal af bøgerne, der lander i bunken hos litteraturredaktør på Berlingske, Søren Kassebeer. Det er han sådan set godt tilfreds med, for det meste er af dårlig litterær kvalitet, mener han.

»Det meste af det, der udkommer via selvudgiverforlag eller ’books on demand’, er noget, andre forlag ikke vil røre ved,« siger Søren Kassebeer.

Men der er undtagelser som gyserforfatter Steen Langstrup og krimiforfatter Grethelise Holm. At folk udgiver på livet løs og har lyst til at skrive, er der dog som sådan ikke noget dårligt at sige om, understreger Søren Kassebeer:

»Jeg opfatter det bare ikke som en berigelse af dansk litteratur, men mere som et privat projekt.«

Præcis som redaktøren forudsiger, skriver og udgiver en del selvudgivere bøger som et rent hobbyprojekt. Lidt flere end hver anden gør det for at beholde deres kreative frihed. Mens hver tredje gør det, fordi de havde fået afslag fra et traditionelt forlag, viser Nils Bjervigs undersøgelse.

»Rigtig mange gør det, ud fra et ønske om større kontrol. Som selvudgiver styrer man det hele selv. Man har fat i alle led. Med det følger en stor frihed,« siger Mette Jørgensen, der er spændt på at se, hvordan de etablerede forlag vil tackle det forandrede bogmarked.

»Forfatterne går ikke bare ind og lægger deres manuskript. De vil have møder, feedback og den redigering, som et forlag kan give – ellers kan de lige så godt gøre det selv.«

Danske forfattere: Derfor udgiver vi selv vores bøger

’Forhåbentlig tjener jeg penge’

Mette Bau, 39 år, Søborg
Genre
: Faglitteratur – blanding af personlige beretninger og ekspertviden.
Har udgivet: ’Tal til mig nu’. En fortælling, om at få et barn med et handicap.
Job: Journalist

Hvorfor udgiver du selv?
»Jeg er tæt på min målgruppe og kunne selv stå for markedsføring og PR pga. min baggrund som journalist. I den første måned har ’Tal til mig nu’ høstet 27 større omtaler i anerkendte medier. Jeg ville også gerne have de fulde rettigheder, så jeg kunne udgive e-bøger, lave foredrag og udvikle materialet efterfølgende. Og så ville jeg gerne tjene penge på bogsalget. Det giver selvudgivelse bedre mulighed for.«

Hvad får du ud af det?
»Personlig branding og forhåbentlig på sigt penge. Jeg skulle ikke gå på kompromis med et forlag, der ville ændre på mit koncept, og jeg får den fulde indtjening, når udgifterne til bogen er betalt. . Min PR lykkedes ved egen kraft, og bogen er ikke druknet på et forlag med 1.000 andre bøger.«

Se mere: mettebau.dk og taltilmignu.dk

’Forlagene eksperimenterer ikke’

Michael Valeur, 53 år, København
Genre:
Skønlitteratur, både noveller og lyrik.
Har udgivet: En novellesamling og ’Smykkedigte’.
Job: Forfatter og foredragsholder.

Hvorfor udgiver du selv?
»For at kunne eksperimentere mere. Forlagene vil gerne have noget andet end det, jeg gerne vil producere. Jeg vil gerne publicere mine noveller og digte, som er svære for forlagene at sælge. På forlagene har jeg en fornemmelse af at arbejde med mennesker, der tænker meget konventionelt, lige fra markedsføringen til bogens indpakning. Jeg har mødt mange sympatiske mennesker, men alle er dybt overbeviste om, hvordan man nu engang gør tingene.«

Hvad får du ud af det?
»Jeg får en fornemmelse af at være i direkte kontakt med mine læsere. Og så er det jo en fornøjelse at styre processen selv – hvordan bogen skal se ud, hvem der skal samarbejdes med, og hvordan den skal lanceres. Der er meget større plads til kreativitet.«

Se mere: michaelvaleur.dk, chokoladefabrikken.net

’Beholder alle rettigheder’

Benedicte Frölich, 50 år, Vejbystrand i Sverige
Genre:
Personlig vækst og selvudvikling.
Har udgivet: Seks bøger – både print, e-bøger og lydbøger.
Job: Forfatter, foredragsholder og motivator.

Hvorfor udgiver du selv?
»Min første og største bevæggrund er, at jeg ønsker at bibeholde alle rettigheder til mine bøger. Men det er vigtigt at kende sine begrænsninger og søge den nødvendige hjælp for at resultatet bliver så professionelt som muligt – derfor har jeg bl.a. korrekturlæsere på mine tekster.«

Hvad får du ud af det?
»Erfaring og en masse ekstra arbejde, men også den enorme tilfredsstillelse, der ligger i at have klaret en stor udfordring helt selv. Jeg har kun mig selv at takke eller skubbe til, hvis noget går galt, men også til at mærke stoltheden, når det færdige resultat foreligger. Sammen med min mand og partner, Frank Gormsen, holder jeg kurser, foredrag og mentorforløb, som er min hovedindtægt. Mine bøger er en del af det og et af de redskaber, jeg tilbyder.«

Se mere: dinetankerskaberditliv.dk

’Udgifterne er snart dækket’

Mikkel Stolt, 49 år, Frederiksberg
Genre:
Skønlitteratur.
Har udgivet: En rejsedokumentar.
Job: Instruktør, producer og skribent. Medejer af Fenris Film.

Hvorfor udgiver du selv?
»Min bog blev sat i gang af et forlag, men efter to-tre år fik redaktøren nyt job, og de kunne ikke udgive den, da ingen andre kunne se meningen med den. Jeg er vant til hårde produktionsbetingelser i dokumentarfilmsbranchen, så jeg tænkte: ’Vi udgiver den sgu selv’.«

Hvad får du ud af det?
»Det giver en stor frihed og et stort arbejde. Det stopper ikke med udgivelsen – salgsarbejdet hænger også på én selv. Til gengæld er der selvfølgelig en langt større andel til dig selv ved hvert salg. Det luner. En måned efter udgivelsen ser det ud til, at udgifterne til tryk, korrektur, layout m.m. bliver dækket hurtigere end forventet.«

Se mere: docomedy.blogspot.dk, fenrisfilm.dk

’Vil hellere selv skrive’

Lone Brinkmann, 34 år, Bogense
Genre
: Undervisningsmateriale og en ungdomsroman.
Har udgivet: Undervisningsmateriale via Gyldendal. Selvudgivet én bog. Den næste er på trapperne.
Job: Litterær konsulent.

Hvorfor udgiver du selv?
»Sidste år udgav jeg en ungdomsroman på mit forlag Brinkmann Books. Jeg er en litterær iværksætter, og tilknyttet den traditionelle forlagsbranche hos Gyldendal. Jeg har ikke lyst til at udgive min undervisningsbog ’#Kierkegaard – litterær selviscenesættelse på de sociale medier’ selv, for den kommer igennem eksperthænder på forlaget, og de har kanalerne til min målgruppe. Man kan sagtens være en del af både den traditionelle forlagsbranche og være selvudgiver.«

Hvad får du ud af det?
»Jeg har selv alle rettighederne til min tekst. Jeg er midlertidigt flyttet hjem til mine forældre, så jeg kan fokusere på at skrive mine egne ting frem for at redigere andres.«

Se mere: lonebrinkmann.dk

’Tilfredsstillende, men tungt’

Birthe Lauritsen, 72 år, Brovst
Genre:
Blandet.
Har udgivet: Mere end 20 titler på etablerede forlag og 20 selvudgivelser.
Job: Freelance-journalist.

Hvorfor udgiver du selv?
»Jeg havde udgivet omkring 20 bøger på forlag og følte, at tiden var inde til selv at stå for hele processen. Det vigtigste er, at jeg brænder for emnet – det spænder fra ’The little book about Denmark’, til historiske bøger. Bogen om Danmark er udkommet på engelsk og kinesisk og solgt i over 40.000 eksemplarer. Den seneste bog handler om den danske kronkoloni Serampore i Indien. Min næste bog skal belyse den danske handel med indiske slaver.«

Hvad får du ud af det?
»Tilfredsstillelse – og enorme mængder arbejde, da bøgerne generelt er meget researchtunge.«

Se mere: puella.dk

’Ventede seks måneder på svar’

Vibeke Appel, 62 år, Farum
Genre:
Fantasy til børn og unge.
Har udgivet: Seks bøger.
Job: Freelance-oversætter og korrekturlæser.

Hvorfor udgiver du selv?
»Det er for svært at få de klassiske forlag til at antage bøgerne. De er ikke meget for forfattere, som ikke er kendt i forvejen, og de kan være irriterende længe om at svare, når man sender et manuskript – op til seks måneder. Jeg fik antaget min første bog på et klassisk forlag, men de ville ikke udgive den næste, fordi den første ikke havde solgt godt nok. På Gyldendal har jeg dog udgivet nogle ’Dingo-bøger’, der er korte, letlæste børnebøger, som mange skoler køber.«

Hvad får du ud af det?
»Mine bøger kommer ud. Ingen af dem har solgt særligt godt i butikkerne, men bibliotekerne har heldigvis købt en del. Jeg har store omkostninger, fordi jeg skal betale en tegner for at lave omslagene, men bibliotekspengene hjælper lidt på det.«

Se mere: vibekeappel.net

’Godt at stå med bogen i hånden’

Jette Kjær Petersen, 29 år, Feldborg
Genre:
Fantasy.
Har udgivet: En bog.
Job: Blomsterbinder.

Hvorfor udgiver du selv?
»Jeg har – uden held – prøvet at få udgivet min historie hos flere af de store forlag. Der er enormt lang ventetid på svar på, om de er interesseret. Jeg har sendt til flere og rettet i mit manuskript flere gange, men fik bare et standardafslag. Et forlag fik jeg aldrig svar fra. Det er ikke fair over for forfattere, der lægger mange timer i deres historier. Jeg havde flere gange følelsen af, at forlagene ikke engang havde kigget på mit manuskript. Jeg ville meget gerne have min historie ud, fordi jeg synes, den er anderledes end andre fantasyhistorier på markedet.«

Hvad får du ud af det?
»Det giver sådan en god følelse at stå med sin bog i hånden, og se den dukke op flere og flere steder. Når de store forlag ikke var med på min idé, hvorfor skulle jeg så holde mig tilbage fra at prøve ad andre veje? Jeg er rigtig glad for samarbejdet med medudgiverforlaget Egolibris.«

Se mere: jettekjaerpetersen.blogspot.dk