Chokerende jule-meddelelse til 2.000 ansatte i Scandlines.

De 2.000 medarbejdere i virksomheden Scandlines har netop fået en barsk julehilsen - nok den værst tænkelige - fra firmaets ledelse.

I det interne nyhedsbrev mandag fik de i meget kontante vendinger besked om, at deres chef, administrerende direketør Ole Rendbæk, har valgt at begå selvmord.

»Det er ikke nogen rar besked at få sådan lige før juleaften, og her i direktionens sekretariat har vi bare siddet i mange timer helt stille og stirret ud i luften. Vi er nærmest lammede af chokket,« siger en tydeligt rystet informationschef i Scandlines, Gert Jakobsen, der i fredags for sidste gang havde en god snak med sin chef.

Søndag aften blev den 60-årige topchefs bil fundet parkeret på Øresundsbroen. I bilen lå et brev til de nærmeste, nedfældet med sirlig håndskrift.

I jule-nyhedsbrevet »Særnyt« fra firmaledelsen til de 2.000 ansatte hedder det kortfattet:

»Det er med stor sorg, at vi i dag modtog meddelelse om, at Ole Rendbæk formodes at have taget sit eget liv.

Efterlod bilen på broen
Ifølge Ole Rendbæks hustru Nina blev hans bil i går aftes fundet efterladt på Øresundsbroen sammen med afskedsbrevet til familien.

Vi er alle dybt chokerede. Med Ole Rendbæks formodede død har vi mistet et dybt engageret menneske og en god ven og kollega. Vores dybtfølte tanker går til Oles hustru Nina og hans søn Hans. Æret være hans minde Erik Østergård, Svend Jørgensen og Axel Bertram (den øvrige ledelse, red.).

Samtidig med at den grumme besked blev sendt ud til medarbejderne, gik flaget på halv på samtlige af firmaets 30 skibe og i de havne, skibene daglig anløber.

Gert Jakobsen, informationschef, som havde et tæt forhold til afdøde, er lige nu et stort spørgsmålstegn med hensyn til sin chefs motiver:

»Jeg fatter det simpelthen ikke. Da han i fredags havde sin sidste arbejdsdag, virkede han meget glad og fortrøstningsfuld. Virkede meget tilfreds med den aftale, han havde fået med bestyrelsen om at virke som konsulent i tiden fremover.

Det var tanken, at han som konsulent skulle lede det store projekt, vi kalder Viamare Baltikum. Projektet var et »hjertebarn« for Ole - hans egen idé. Det handler om, at Østersøen skal bindes bedre sammen af fragtskibe. Et kæmpe projekt, hvori også EU er stærkt indblandet.«

Stod foran omstilling
Kan personlige problemer være årsagen til hans pludselige afgang?

»Han stod selvfølgelig over for en stor omstilling i sit liv. Men jeg mærkede ikke, at det gav anledning til psykiske problemer af nogen art. Han forekom at være i balance med sig selv,« siger informationschefen.

Beslutningen om Ole Rendbæks afgang som administrerende direktør blev truffet i begyndelsen af oktober. Det skete efter lang tids uro i det dansk-tyske rederi.

Ifølge en officiel meddelelse forlod han - og finansdirektøren Axel Bertram - firmaet efter eget ønske.

De to direktørers opsigelser kom efter en stærkt turbulent tid, hvor det mislykkedes for den danske regering at købe hele rederiet. En slags fredsaftale blev udarbejdet for ca. trekvart år siden. Denne aftale skulle sikre, at parterne fra såvel dansk som tysk side ville bestræbe sig på at gennemføre et samarbejde. I den forbindelse blev bestyrelsen udskiftet, mens Ole Rendbæk - mod tyskernes vilje - fik forlænget sin kontrakt med et år. Det var den kontrakt, han - i hvert fald udadtil - valgte at opsige i utide.

Ole Rendbæk var meget populær hos de ca. 2.000 medarbejdere.

»Medarbejderne har haft et knaldgodt samarbejde med Ole Rendbæk. Han har kæmpet for Scandlines Danmark og for Scandlines AG,« udtalte maskinmester Peter Vindum fra Samarbejdsudvalget, da beslutningen om fratrædelse var taget.

Alle er dybt rystede
Andreas Lübs, ny midlertidig finansdirektør, Scandlines, Warnemünde, siger til B.T.:

»Det er vanvittig trist, at Ole har valgt at tage sit eget liv. Vi er allesammen dybt rystede. Han var et forbillede for os allesammen. Han er jo manden, der har knyttet danske og tyske interesser sammen.«

Har du nogen teori om, hvorfor han sprang i døden?

»Jeg vil ikke kommentere selvmordet,« siger finansdirektøren.

Før Scandlines var den uddannede civilingeniør ansat i firmaet Krüger og før det i en længere årrække i den nordjyske skibsværft Danyard.