Ibaza FR med 150 hk og den nye 1,5-liters TSI-motor gør markedets bedste minibil til en allrounder med sportslige talenter

FR-betegnelsen betød i gamle dage en Seat til segmentet med omvendt hat og hang til gulplade­biler. På et vist tidspunkt var Seat Altea FR en af de sværeste biler for unge mennesker at forsikre – især hvis den var på gule plader og havde den friske 160 hk 1,8-liters turbomotor eller den 2,0-liters TDI-motor på 170 hk.

Som brugte var de billige, og det gjorde dem attraktive for købere, der handlede bil efter tommelfingerreglen »flest hestekræfter for pengene«. Det gjorde den desværre også til en højdespringer i uheldsstatistikken.

Den slags lidt irriterende imageudfor­dringer får som oftest bilproducenter til at genoverveje deres modelbetegnelser med jævne mellemrum. Men Seat klør friskt på med FR-betegnelsen.

Kvik og sparsommelig

Testbilen er den kraftigste Ibiza lige nu med Volkswagengruppens nye firecylindrede 1,5 TSI turbobenzinmotor på 150 hk. Den er decideret forrygende. Momentet på 250 Nm ligger lavt på omdrejningsskalaen, og topydelsen på 150 hk rammer den allerede ved 5.000 o/min. At sige den har bundtræk som en dieselbil, er måske at tage munden for fuld, men der er ikke meget galt. Det gør den konstant veloplagt, og en hurtig acceleration behøver sjældent den klassiske nedgearing. Men tager vi FR-hatten af og går til netop denne drivlinje med den store motor og en 6-trins manuel gearkasse, er Ibiza FR 1,5 TSI i virkeligheden først og fremmest en meget sparsommelig vogn.

Den er opgivet til 20,4 km/l, og i testugen over 700 km lå jeg stabilt omkring 17 km/l ved blandet kørsel. Det er rigtig flot, og bedre end jeg oplevede forbruget i Ibiza med den trecylindrede 1,0-liters benzinturbomotor, der ellers er opgivet til 21,3 km/l. Der lå jeg konsekvent omkring 15 km/l.

Forklaringen er formodentlig, at den store motors naturlige overskud betyder, at den ikke så ofte presses op i omdrejninger og dermed op i det felt på omdrejningsspektret, hvor turboen for alvor træder til og koster brændstof.

FR er eneste alternativ

Vi kårede sidste år den nye Seat Ibiza som Årets Bedste Minibil 2017, og da der ikke er dukket nogen nye konkurrenter op på markedet siden, må jeg efter gensynet med den lille spanier konstatere, at den placering i min optik står ved magt. Den deler en masse teknik med Volkswagen Polo, men leverer den til en lavere pris og i en – efter min mening – markant smukkere indpakning.

Er man bidt af en gal køredynamiker og sætter feedback fra styretøjet og bilens bevægelser på vejen ved frisk kørsel højt, er Ford Fiesta bedre end både Seat Ibiza og Volkswagen Polo. Men Fordens bagsæde er en joke for voksne mennesker, og på brugervenlighed og praktisk anvendelighed vinder Ibiza over Fiesta. Samtidig er Ibiza ikke kedelig – slet ikke i den testede version, der rammer 100 km/t lige så hurtigt som en fuldvoksen GTI fra 1990’erne.

Er man ikke til det friske sportslige udtryk med tonede ruder og røde bremsekalibre, skal man nok overveje en Style-udgave eller en Excellence. De fås dog ikke med den firecylindrede 1,5-liters motor, og det er uden tvivl den mest komplette og formodentlig også den mest økonomiske motor i Ibiza-programmet ved almindelig kørsel, og det gør derfor testbilen til den mest fuldendte størrelse i Ibiza-modelprogrammet. Og i forhold til FR-navnet klæder det i virkeligheden Seat at holde fast i det – trods dets historiske slagside. For Seat er ikke længere det friskfyragtige mærke, det var for få år siden. Seat er ved at blive stuerent og måske endda en anelse hipt, og det er en rejse, som FR-betegnelsen også er på.

Jeg ville hellere have fjernet en visdomstand uden bedøvelse, end jeg ville krydse landet i en chiptunet Seat Altea FR 2,0 TDI fra nullerne (for det var de fleste), der ved hvert speedertryk leverer en røgsky som et damplokomotiv fyret med fugtige kul. Den er indbegrebet af utjekket bondeknold. Men den nye Ibiza FR er slet ikke dum. Den er faktisk så forrygende, at jeg vil kalde den minibilklassens mest komplette guldkorn lige nu.