Lyt til artiklen

Vil du lytte til artiklen?

Køb et Digital Plus-abonnement og lyt med det samme.

Vil du lytte til artiklen?

Køb et Digital Plus-abonnement og lyt med det samme.

Dronning Margrethe kan være yderst tilfreds med sine to svigerdøtre. Mary Elizabeth og Marie Agathe Odile. Henholdsvis kronprinsesse og prinsesse af Danmark.

Efter at de to udenlandske kvinder er landet i Danmark, har de udviklet sig til regulære guldfugle. En slags monarkiets superhelte. De to kongelige højheder er populære som aldrig før, viser en ny måling af TNS Gallup for BT.

Et overvældende flertal af danskere mener, at begge prinsesser bidrager positivt til kongehusets omdømme.

Desuden er de begge store inspirationskilder og støtter for deres royale mænd, slår målingen fast.

»Ser man på deres meget store popularitet, er det danskernes anerkendelse af, at de har taget store opgaver på sig og bruger deres position til at løfte væsentlige sager, som f.eks. socialt arbejde og mobning blandt børn,« forklarer Thomas Larsen, Berlingskes politiske kommentator og forfatter til flere bøger om kongehuset.

De to kvinder har desuden åbnet monarkiets til tider støvede vinduer, konkluderer brandingekspert.

»De har kastet sig over og involveret sig i andre mærkesager, end man gjorde tidligere. Som f.eks. deres arbejde med mobning eller fedme. Det er meget nutidigt og nulevende. De to kvinder har fingeren på pulsen,« siger Helene Bak Hansen fra Brandstorm, ekspert i branding og mangeårig betragter af monarkiet.

Ifølge TNS Gallup mener hele 94 pct., at kronprinsesse Mary bidrager positivt eller overvejende positivt til kongehusets omdømme. Prinsesse Marie kommer lige efter. For hendes vedkommende mener 87 pct., at hun er en positiv gevinst for kongehuset.

OPRET ABONNEMENT PÅ BT PLUS OG LÆS OM DE TO PRINSESSER OG ÅRSAGEN TIL DERES POPULARITET BLANDT DANSKERNE. HERUDOVER BRINGER VI EN OPFØLGENDE ARTIKEL OM MARIES KRIG MOD UGEBLADET HER & NU, DER OMHANDLEDE EN BRYSTOPERATION.

Abonnement på PLUS koster 29 kr. pr. måned - første måned gratis (uden binding) - og giver dig adgang til tusindvis af artikler, longreads og guides. God fornøjelse!

Modtag det ugentlige nyhedsbrev fra BT PLUS her.

 

Det får du i denne PLUS-pakke:

  • Artikel om svigerdøtrene: Intelligente power-prinsesser
  • Undersøgelse og oversigt: Danskernes holdning til kongehuset
  • Artikel: Mary og Marie slår deres prinser i popularitet
  • Opfølgende artikel om 'Bryst-gate': Godt gået, Marie

 


Dronning Margrethe kan være yderst tilfreds med sine to svigerdøtre. Mary Elizabeth og Marie Agathe Odile. Henholdsvis kronprinsesse og prinsesse af Danmark.

Efter at de to udenlandske kvinder er landet i Danmark, har de udviklet sig til regulære guldfugle. En slags monarkiets superhelte. De to kongelige højheder er populære som aldrig før, viser en ny måling af TNS Gallup for BT.

Et overvældende flertal af danskere mener, at begge prinsesser bidrager positivt til kongehusets omdømme.

Desuden er de begge store inspirationskilder og støtter for deres royale mænd, slår målingen fast.

»Ser man på deres meget store popularitet, er det danskernes anerkendelse af, at de har taget store opgaver på sig og bruger deres position til at løfte væsentlige sager, som f.eks. socialt arbejde og mobning blandt børn,« forklarer Thomas Larsen, Berlingskes politiske kommentator og forfatter til flere bøger om kongehuset.

De to kvinder har desuden åbnet monarkiets til tider støvede vinduer, konkluderer brandingekspert.

»De har kastet sig over og involveret sig i andre mærkesager, end man gjorde tidligere. Som f.eks. deres arbejde med mobning eller fedme. Det er meget nutidigt og nulevende. De to kvinder har fingeren på pulsen,« siger Helene Bak Hansen fra Brandstorm, ekspert i branding og mangeårig betragter af monarkiet.

Ifølge TNS Gallup mener hele 94 pct., at kronprinsesse Mary bidrager positivt eller overvejende positivt til kongehusets omdømme. Prinsesse Marie kommer lige efter. For hendes vedkommende mener 87 pct., at hun er en positiv gevinst for kongehuset.

Intelligens tæller

Forklaringen på deres popularitet skal findes på øverste etage: Begge kvinder har nemlig hovedet rigtigt skruet på, lyder det fra kendere. Ord som ’intelligent’ og ’tænker sig om’ bliver hæftet på de to prinsesser.

Anna Johannesen, journalist på Billed-Bladet, glemmer aldrig første gang, hun mødte Mary Donaldson – der senere blev kronprinsesse. En kilde havde tippet hende om, at den unge australske kvinde var Kronprinsens kæreste, og hun boardede straks et fly til Sydney. Få dage senere fandt hun hende – som den første.

»Hun var professionel og mildt afvæbnende. Hun forklarede venligt, at hun respekterede jobbet som journalist, men kunne intet sige. Allerede dengang forstod hun tydeligt, hvad hun var en del af,« mindes Anna Johannesen, der efterfølgende som journalist på Billed-Bladet fulgte Mary tæt.

»Hun tænker sig om, inden hun kaster sig ud i noget. Og hvis hun beslutter sig for at gøre det, så gør hun det fuldt og helt. Hun går ’all in’, som man siger.«

Anna Johannesen peger på kronprinsesse Marys knivskarpe profil som én, der kæmper for de svage i samfundet. Hendes liste af protektioner tæller blandt andre Dansk Flygtningehjælp, Hjerneskadeforeningen og PsykiatriFonden.

Desuden har hun stiftet Mary Fonden, der i alliance med nogle af de tungeste danske erhvervsvirksomheder som Lego og Carlsberg bekæmper mobberi og social isolation blandt børn.

»Hun er smuk, klog og ved, hvad hun har med at gøre. Desuden har hun haft en fantastisk indvirkning på Kronprinsen,« siger Anna Johannesen.

Særligt det sidste – hendes indvirkning på kronprins Frederik – har tronfølgeren ofte selv fortalt om. Senest for få uger siden, da BT var med Kronprinsen og Røde Kors på arbejdsrejse i Nepal.

»Det gør mig så glad og stolt at se, hvordan kronprinsesse Mary forfølger det spor. Hun er sådan et menneske, der er opmærksom på folks ve og vel – i særdeleshed dem, der har brug for en håndsrækning,« sagde kronprins Frederik til BT, hvor han i samme interview fortalte, at han lærer meget af Mary.

En dyr skramme i lakken

Den velklædte kronprinsesse er flere gange blevet udråbt til moderigtigt stilikon. En udmærkelse, der dog for nylig gav skrammer i lakken. Mary fik kritik for at eje en Hermes-skindtaske til 221.000 kr. – en taske, der ifølge dyreværnsorganisationen Peta laves af alligatorer og krokodiller, der flås levende.

Ifølge TNS Gallups måling for BT, så nærmer prinsesse Marie sig nu den royale superliga. Der er dog stadig et stykke op til topscoreren Mary, der får karakteren 4,63 ud af 5.

I den seneste måling er det Marie, der går mest frem i danskernes vurdering af kongehusets medlemmer. Den 39-årige Marie Agathe Odile, prinsesse af Danmark, er med karakteren 3,76 nu kun 0,84 karakterpoint efter sin fire år ældre kollega.

Martin Berner kører racerløb sammen med prins Joachim. Han har tidligere fortalt om Maries positive virkning på sin racer-ven.

»Der er ingen tvivl om, at hun har sine egne meninger om tingene og giver ham det modspil, der er brug for,« sagde Martin Berner til BT i juli.

Prins Joachim selv er enig.

»Min kone skal have æren for alle de punkter, hvor jeg har forbedret mig,« sagde han i august-nummeret af magasinet Euroman, hvor han også fortæller, at Marie reddede ham efter en tid med våde diskoteksbesøg og skilsmisse.

»Min bedste coach er min kone. Når der er andre, der forsøger at coache mig, sætter jeg mig nok lidt på tværs.«

Forfatteren John Lindskog, der har skrevet en bog om prinsesse Marie, beskriver hende som en ’stærk’ kvinde, der ’ikke finder sig i noget’.

»Hun har været meget omstillingsparat af en franskmand at være og har lært dansk hurtigt. Samtidig er hun en fantastisk sød pige, der tager sig godt af prins Joachims sønner fra tidligere samt sine egne børn. Og så ser hun brandgodt ud,« lyder forklaringen fra forfatteren.

Privat ser kongehusets power-prinsesser dog næppe meget til hinanden. Ikke mere end hustruerne til to almindelige danske brødre gør.

»De er vidt forskellige typer. Mary er meget kontrolleret og perfektionistisk, mens Marie er mere afslappet. Hun skal heller ikke være dronning en dag, men blot sørge for at have et godt liv i en stor Klampenborg-villa. Derfor er det spørgsmålet, hvor meget de har med hinanden at gøre,« siger Annelise Weiman, der i mange år dækkede kongehuset tæt for Billed-Bladet.

Mangler kunstneriske evner

Set fra branding-ekspertens bord mangler super-prinsesserne dog en lille ting, før det hele er perfekt. De har tilsyneladende ikke svigermoderens kreativitet.

»Dronning Margrethe er kunstnerisk kreativ. Hun maler, syr kjoler og laver forestillinger. Det brand er rigtig vigtigt, og man skal ikke underkende, at hun er nået langt den vej, når man som hende skal færdes på tværs af kulturer og lande. Det er synd, at prinsesserne ikke også har fået den med,« siger Helene Bak Hansen.

 

 

 

Kilde: TNS Gallup for BT (1.014 repræsentativt udvalgte danskere på 18 år eller derover - gennemført fra 15.10 til 16.10.2015)
Kilde: TNS Gallup for BT (1.014 repræsentativt udvalgte danskere på 18 år eller derover - gennemført fra 15.10 til 16.10.2015)
Vis mere

 

 

 

--- OOO --- OOO --- OOO ---

 

 

 

MARY OG MARIE SLÅR DERES PRINSER I POPULARITET

 

Både kronprinsesse Mary og prinsesse Marie er ’husstandsmestre’ i popularitet. Begge er de mere populære end deres royale mænd.

Sådan lyder dommen fra danskerne i en ny måling, som TNS Gallup har foretaget for BT. Her bliver kronprinsesse Mary vurderet højere end kronprins Frederik, mens prinsesse Marie også får højere karakter end prins Joachim.

»De er husstandsmestre, fordi de har taget deres nye bane meget alvorligt. Alle har set, at de begge har gjort sig kolossalt umage ved ankomsten til Danmark. Både ved at lære sproget, men i allerhøjeste grad også ved at påtage sig en lang række vigtige opgaver,« siger Thomas Larsen, politisk kommentator på Berlingske, der følger kongehuset tæt.

I målingen fra TNS Gallup er 1.014 deltagere blevet bedt om at vurdere den kongelige families indsats for at repræsentere Danmark på en skala fra 1 til 5, hvor 5 er topkarakter.

Med karakteren 4,63 indtager Kronprinsessen førstepladsen foran Frederik på andenpladsen. Dronning Margrethe er nummer tre på listen, mens familiens nyeste svigerdatter, prinsesse Marie, er nummer fire. Efter hende kommer prins Joachim med Prinsgemalen som nummer sjok.

​Prinserne savner seriøsitet

Forklaringen er, at det ikke er lige så tydeligt, hvad prinserne udretter.

»Skal man sætte det på spidsen, så er Kronprinsen en meget dygtig sportsmand. Der er mange danskere, der synes, det er flot, når han laver en ironman eller ’Den svenske klassiker’. Men det er ikke noget, der på samme måde vækker anerkendelse som Mary,« siger Thomas Larsen, der mener, at situationen er den samme for lillebroderen, prins Joachim.

»Man har set flere billeder af ham i racerdragt, end hvor han løser seriøse opgaver. Det kan virke uretfærdigt, at det ikke fylder så meget, når de deltager i velgørenhed. Men det er en udfordring, som kongehuset bør tage seriøst. Der er en noget-for-noget-kontrakt med befolkningen, og hvis de ikke overholder den, så falder støtten,« advarer Thomas Larsen.

 

 

--- OOO --- OOO --- OOO ---

GODT GÅET, MARIE

 

Danskerne støtter prinsesse Marie, der i ugens løb fik dementeret en historie i HER & NU om en brystoperation.

Det var klogt, at kongehuset krævede et dementi efter en ugeblads-historie om prinsesse Maries bryster. Det royale hovedkvarter på Amalienborg kan roligt lave flere af den slags aktioner i fremtiden.

Sådan lyder reaktionen fra danskerne i en undersøgelse foretaget af TNS Gallup for BT. Reaktionen kan tolkes som en folkelig klapsalve til prinsesse Marie, der sagde fra over for sladderpressen.

»Danskerne kan godt lide, at hun på den måde viser, at hun har ben i næsen. Man skal ikke tage fejl af, at mange danskere synes, at medierne går for vidt. Ikke mindst over for de kongelige. Det er sjældent, at de slår fra sig. Men når de gør, så belønner danskerne dem,« siger Thomas Larsen, politisk kommentator og royal ekspert på Berlingske.



Den 30. september skrev Her & Nu, at prinsesse Marie havde fået en brystforstørrende operation på en klinik i Litauen. En historie, som ugebladet onsdag den 14. oktober berigtigede, efter at kongehuset helt usædvanligt havde krævet et dementi.

Historien var ‘det pure opspind fra ende til anden’, begrundede kongehusets kommunikations- og pressechef Lene Balleby.

»Vi er nødt til at stoppe en historie som denne, inden den går fra at være en usandhed til en myte og siden til en sandhed,« sagde Lene Balleby til Berlingske.

​Vil have reaktioner

Står det til danskerne, kan de roligt gøre det igen. Ifølge TNS Gallup-undersøgelsen for BT mener 55 pct., at kongehusets modangreb var ’klogt’ eller ’overvejende klogt’. Mere end fire ud af 10 mener, at kongehuset i stigende grad kan reagere på mediernes omtale af kongefamilien.

Stik imod rådene fra flere kommunikationseksperter.

»Man kunne mene, at kongehuset har skudt sig selv i foden. Hvis de ikke havde meldt noget ud, ville ingen have tænkt nærmere over den sag,« sagde seniorrådgiver Anna Thygesen fra Geelmuyden Kiese i onsdags til BT.



Der er en kløft mellem danskernes virkelighed og dem, der beskæftiger sig med spin og kommunikation, forklarer Thomas Larsen:

»Nogle vil sige, at det var uklogt, men den køber man ikke i befolkningen. Der synes man også, at grænsen er nået, når der digtes store løgnehistorier i pressen,« lyder analysen fra Berlingskes kommentator.

Hele 71 pct. svarer i TNS Gallup-undersøgelsen, at kravet om berigtigelse ikke har ændret deres syn på kongehuset.

 

Kongehuset bør oftere irettesætte medier, der skriver fejlagtige historier om de kongelige, mener danskerne. Eksperter er uenige.
Kongehuset bør oftere irettesætte medier, der skriver fejlagtige historier om de kongelige, mener danskerne. Eksperter er uenige. Foto: Palle Peter Skov
Vis mere

Andre læser også