I magasinet 21 Søndag kunne DR i går fortælle historien, om hvordan DSB gennem en stråmand hyrede en lidt for kritisk journalist til at beskæftige sig med alt andet end DSB selv.

Og det er chokerende, mener formanden for Danmarks Journalistforbund, Mogens Blicher Bjerregård:

- Det er uacceptabelt, at en virksomhed på en meget raffineret måde betaler sig fra at få sat en kritisk journalist ud af spillet, siger han til dr.dk.

DR afslørede søndag aften, hvordan et samarbejde mellem DSB og PR-bureauet Waterfront havde til formål at lukke en kritisk journalist ned.

- Det er rigtig godt, at der kommer sådan en afsløring, og jeg håber, at den kan være med til at afgøre, hvordan man skal arbejde i fremtiden, fortsætter Mogens Blicher Bjerregaard.

Magtfordrejning

Det er freelancejournalisten Lars Abild, der i en årrække har beskæftiget sig meget med sager om DSB, som det drejer sig om. I en mailkorrespondance, som DR angiveligt er i besiddelse af, afsløres en aftale mellem DSB og PR-bureauet Waterfront, der skulle holde journalist Lars Abild beskæftiget med alt andet end DSB.

Ifølge DR står der i en mail fra 2011 sendt af Waterfronts ejer til en underdirektør i DSB:

- Vi har i en årrække samarbejdet med Abild for at sikre, at han afstår fra at presse DSB i medierne.

I flere år har Lars Abild på den måde været ansat af Waterfront uden at vide, at det faktisk var DSB, der betalte hans løn. Lars Abilds tid er derfor brugt på ca. 30 timer om ugen som fast freelancejournalist at løse opgaver for Waterfront. Og ingen af opgaverne omhandlede DSB men derimod It-firmaer, havne og erhvervsorganisationer.

PR-branchen tager også afstand

Og også i PR-branchen tager man afstand fra det lyssky samarbejde mellem DSB og Waterfront.

- Et kommunikationsbureau, der som i denne her sag agerer som en slags stråmand, er slet ikke i overensstemmelse med de principper og regler, der gælder. Samtidig synes jeg, det er afgørende, at det kommer frem, at det her er decideret dårlig rådgivning. For det er dybt utroværdigt og enormt naivt at tro, at man kan købe sig til at få negativ fokus på en organisation til at gå væk, siger Morten Grøn, formand for Public Relations Branchen i Danmark, til dr.dk.

DR kunne i går foreligge detaljerne i den hemmelige aftale mellem DSB og PR-bureauet Waterfront for en chokeret Lars Abild.

- Jeg har ikke set magen til svinestreger. Det har jeg virkelig ikke. Det er jo et personangreb, der har stået på i adskillige år efterhånden, og man har gjort det bag min ryg. På den ene side har man kritiseret den journalistik, jeg har lavet, og på den anden side har man betalt penge bag min ryg for at få mig væk, siger Lars Abild i 21 Søndag.

En aktindsigt, som DR har søgt, viser at Waterfront har fået 5 millioner kroner af DSB i 2010 og 2011. Hvor mange af disse offentlige skattekroner, der er gået til at holde Lars Abild beskæftiget til anden side, vides dog ikke.

Hvad mener du?
Deltag i debatten herunder.