Videnskabsminister Helge Sander har valgt at kaste særlig glans over computerfirmaet Hewlett-Packard i IT-branchens kamp om kunderne.

____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>I et reklameblad for Hewlett-Packard uddelt bl.a. sammen med dagbladet Politiken sætter ministeren nye grænser for sin virksomhed, da han lovpriser digitalisering i det offentlige under sit eget billede kombineret med Hewlett-Packards logo over artiklen.

Sanders medvirken i reklamer rejses nu af Enhedslistens Line Barfod i Folketinget som et spørgsmål til regeringschef Anders Fogh Rasmussen.

»Mener statsministeren, at det er i orden, at videnskabsministeren i sin egenskab af fagminister optræder i en helsides reklame for et privat IT-selskab?« spørger Line Barfod.

Og Helge Sanders initiativ giver debat blandt professorer i offentlig ret.

»Ministeren bevæger sig på eller over grænsen for, hvad en minister kan tillade sig. Ministre skal være forsigtige med at støtte et bestemt produkt,« siger professor i offentlig ret, Claus Haagen Jensen, Aalborg Universitet.

Danmarks anden professor på området, Jens Peter Christensen, Århus Universitet, siger derimod: »Jeg ser intet problem i, at en minister kommer med sine vision om digitalisering, selv om et privat firma har bekostet udgivelsen.«

Jens Peter Christensen har for nylig markeret sig ved at mene, at ministres politiske pressesekretærer, såkaldte spindoktorer, har lov til at plante nyheder alene i udvalgte medier for at fremme deres minister.

Jublende lykkelig
Helge Sander forsvarer sin aftale med Hewlett-Packard:

Uanset hvad professorerne mener, er jeg jublende lykkelig for at fremføre relevante synspunkter om et relevant emne gennem en udgiver, man kan være bekendt.

Jeg har ikke set den grafiske opsætning (minister-portrættet kombineret med Hewlett-Packards logo, red.). Måske skulle jeg i fremtiden bede om at se den slags sider i sin helhed. Men jeg er glad for gratis reklame for en god sag,« siger Helge Sander.

Det er Enhedslisten, der vil have reklame-sagen i Folketinget.

I 1997 reklamerede Lene Espersen, dengang menigt folketingsmedlem, for øl. Det vakte furore, da hun i sportstøj nød sin bajer for åbent kamera. Forbrugerombudsmanden var også ude med riven efter sammenblandingen af sport og alkohol. Men Lene Espersen red stormen af.