Jesper Gilbert Pedersen blev den 25. juli sidste år dræbt af en vejsidebombe, mens han sad i førersædet på sin Leopard kampvogn. Bomben slog ham omgående bevidstløs og hans liv var ikke til at redde, da han endelig blev hevet ud af cockpittet. Men hans død kunne efter alt dømme nemt have været undgået.

Forsvaret havde bare ikke forsvarligt opgraderet Leopard kampvognene, så de kunne modstå de vejsidebomber, der er den største trussel mod soldaternes liv i Afghanistan. Løsningen var sparet væk.

De danske Leopard Kampvogne kan nemt opgraderes, så soldater og fører sidder meget sikrere inde i kampvognen.

Canada, som også er tilstede i Afghanistan, råder selv over 100 Leopard2 kampvogne. Men de ville ikke sende dem til Afghanistan uden en særlig minesikring, som netop er designet som værn mod Talibans foretrukne våben, vejsidebomberne.

Fastboltet til bunden
I Canadas tanks er førersædet designet således, at det ikke påvirkes af den enorme sprængkraft nedefra, som er kendetegnende ved vejsidebomber. De danske sæder er fastboltet til gulvet og en bombe under vognen, kan være dræbende, når sprængkraften forplanter sig op gennem førersædet.

Canada gik så vidt som at lease 20 Leopard kampvogne med den særlige sikring for at sikre deres mandskab bedst muligt. Altså udover de 100, de allerede havde. I Danmark sendte vi vores Leopard kampvognene afsted, som de var.

Alle overlevede
Den afgørende forskel på Danmarks og Canadas Leopard kampvogne er blevet krystalklar, da begge lande er kørt på vejsidebomber, der mindede uhyre meget om hinanden.

Den 2. november 2007 kørte canadierne på en vejsidebombe med stor sprængladning. Canadierne kørte i en Leopard 2A6M kampvogn, hvor det sidste M i 2A6M står for minesikring.

Alle overlevede, og den canadiske fører skrev tilbage til de tyske myndigheder, som havde lejet tanken til Canada, at den moderne minesikring virkede efter hensigten.

Den 26. februar var det Danmarks tur til at køre på en vejsidebombe i Helmandprovinsen.

Dræbt af sædet
Den danske Leopard 2A5 kampvogn uden minesikring kunne køre 200 meter, hvorefter tre ud af fire soldater undslap, til trods for de var sårede. Føreren Jesper Gilbert Pedersen døde, da hans fastboltrede sæde hamrede op i ham med fuld kraft.

Forsvaret ønsker ikke at uddybe, hvad de gør for at beskytte mod vejsidebomber.

- Vi prøver løbende at sikre, men vi vil ikke oplyse hvordan af sikkerhedsmæssige årsager, siger presseofficer ved Forvarets Materieltjeneste, Anders Paaskesen.

Hærens Konstabel og Korporal Forening, HKKF, kender ikke til problematikken med de minesikrede tanks, men vil nu gå ind i sagen.

- Vi vil rette henvendelse til Forsvaret og høre nærmere om det. Det er nyt for os, siger Flemming Vinther, formand for HKKF.