Det verdenskendte shape wear-mærke Skims, har lanceret et nyt og kontroversielt produkt: en ansigtsmaske, der markedsføres med løftet om at levere en markant skarpere kæbelinje over natten.

Men der er ingen grund til at tro på, at det rent faktisk virker, fortæller en ekspert til DR.

Skims, der er kendt for sit populære undertøj og figursyede dragter designet til at skabe en slankere silhuet, er grundlagt af den verdensberømte tv-personlighed Kim Kardashian.

Og selvom ansigtsmasken er nytilkommet på Skims-webshoppen, så har masken altså floreret på nettet længe.

Designet til at blive båret, mens man sover, lover masken at stramme og skulpturere ansigtets konturer, hvilket har splittet internettet.

Mens nogle har rost masken som en ikke-invasiv løsning til at opnå et mere defineret ansigt, afviser læge og ph.d. i dermatologi Cæcilie Johansen maskens påståede effekt.

»Masken er jo ikke noget, der gør, at huden holder op med at ældes, eller at tyngdeloven stopper med at virke. Der må være grænser for galskaben her. Det er spild af penge,« siger hun til DR.

Også Anna Andrienko, en britisk læge med speciale i kosmetiske procedurer, afviser over for BBC, at maskerne holder, hvad de lover.

»I bedste fald kan de reducere væskeophobning på kort sigt. I værste fald kan overforbrug føre til hudirritation, udbrud eller cirkulationsproblemer, hvis de bæres for stramt eller i længere perioder,« forklarer hun overfor BBC.

Kim Kardashian, en af verdens mest genkendelige personligheder, har med sit mærke Skims opnået en enorm kommerciel succes. I 2023 blev virksomhedens værdi anslået til at overstige fire milliarder dollar ifølge det anerkendte erhvervsmagasin Forbes