Hvis du er kvinde, har du nok set reklamerne for hans tøjfirma. De dukker nemlig konstant op som annoncer på Facebook og andre sociale medier.

Men hvem er manden bag det mystiske tøjfirma? Og hvordan er han på rekordtid blevet en af Kinas rigeste?

Han bliver kaldt Kinas modekonge, og hans tøjimperium Shein, som han har grundlagt, er netop blevet vurderet til at være hele 100 milliarder dollar (714 milliarder kroner) værd, hvilket er mere end de to modegiganter H&M og Zara tilsammen.

Alligevel er det kun meget lidt, omverden kender til den mystiske kinesiske rigmand Yangtian XU, der bliver kaldt Chris Xu, og som på 14 år har skabt et milliardimperium.

Shein i Tokyo.
Shein i Tokyo. Foto: RICHARD A. BROOKS
Vis mere

Et imperium, der er så værdifuldt, at han ifølge Forbes nu er hoppet direkte ind på pladsen som Kinas 25.-rigeste mand med en formue vurderet til 71 milliarder kroner.

Der er ikke mange oplysninger om Yangtian Xu. Mens Forbes skriver, at han blev født i USA, så peger de fleste andre oplysninger på, at han er født i Shangdong i 1984, stammer fra fattige kår og har arbejdet sig op til succes, fremgår det af en artikel i The Guardian.

Angivelig har han studeret på Qingdao University of Science and Technology, og det er da også hans computerfærdigheder, der skulle have banet vejen for succesen.

Xu har beskæftiget sig meget med SEO (search engine optimization), hvilket han også senere udnyttede i sit modeimperium, der – ligesom mange andre billige kæder – spekulerer i at kopiere kendte design og lave dem i en dårligere kvalitet til en billigere pris.

Shein er kendt for at kopirere andres designs.
Shein er kendt for at kopirere andres designs. Foto: Kike Rincón
Vis mere

Vejen til succes har dog ikke været helt uden bump for Xu, og der findes flere historier om, hvor hensynsløs han har været.

Ifølge The Guardian findes der en anekdote om, at han snød to forretningspartnere, omend mediet ikke kan få historien bekræftet af andre end de to.

Xu grundlagde sit modeimperium med onlinebrudekjolebutikken SheInside i 2011, men i 2015 lavede han det om til en bredere forretning og forkortede navnet til Shein.

Det var før det skifte, at han angivelig snød sine forretningspartnere Li og Wang. De har tidligere fortalt i et interview, at Xu en dag smed dem ud af partnerskabet og forsvandt fra deres kontor med firmaets PayPal-konti, skriver The Guardian.

Shein har tidligere benægtet anklagerne.

Men det vides dog, at Xu og Shein er blevet kritiseret for de arbejdsforhold, som de ansatte, der leverer tøj til dem, arbejder under.

»Grundlæggende, så tjener leverandører ingen penge, eller endda taber penge på de første ordrer,« siger tech-analytikeren og grundlæggeren af Tech Buzz China, Rui Ma Ma, til The Guardian.

Shein kritiseres også for, at de ansatte på Sheins kinesiske fabrikker har arbejdsuger på 75 timer, har en rapport lavet af den schweiziske ngo Public Eye afsløret.

Desuden fremgår det, at de ansatte bliver betalt pr. stykke tøj, de laver, hvilket får dem til at arbejde mest muligt.