Den aarhusianske brillevirksomhed Lindberg er blevet solgt til den franske luksuskoncern Kering Eyewear for et ukendt beløb.

Men med en omsætning på mere end en halv milliard danske kroner sidste år og flere patenter, kan prisen for de 100 procent af den 35 år gamle danske familievirksomhed ikke have været billig.

Opkøbet af Lindberg oplyser Kering Eyewear på deres hjemmeside.

Brillemærket Lindberg blev stiftet i 1969 af optiker Poul-Jørn Lindberg og hans kone, Hanne Lindberg, og er efterfølgende med stor succes blevet videreført af parrets 66-årige søn Henrik Lindberg, der fortsat vil fungere som direktør i virksomheden indtil 2022.

Hanne Lindberg, Poul-Jørn Lindberg og Pernille Lindberg til audiens hos dronning Margrethe.
Hanne Lindberg, Poul-Jørn Lindberg og Pernille Lindberg til audiens hos dronning Margrethe. Foto: Bjarne Luthcke
Vis mere

»Kering og Lindberg deler en fælles filosofi om, at design ultimativt handler om at tage briller til et endnu højere niveau. Derfor er Lindberg-familien ekstremt glade for at kunne give faklen videre til Kering Eyewear,« lyder det fra Henrik Lindberg i Kering Eyewears pressemeddelelse.

Dermed markerer salget altså enden for Lindberg-brandet på familiens hænder.

Hverken Henrik Lindberg eller hans søster Pernille Lindberg har nemlig fået børn, der har ønsket eller som for den sags skyld er gamle nok til at overtage familievirksomheden.

»Ingen af vores børn har interesse i at drive Lindberg videre. De er heller ikke så gamle, så det skal de ikke stå med. Det er en stor mundfuld at drive en virksomhed, der både dækker over design, produktion og salg direkte til kunderne. Den tid, hvor familieejede virksomheder automatisk går videre, er nok forbi, og derfor er jeg også enormt stolt og glad for den løsning, vi har fundet,« fortæller Henrik Lindberg til Finans.

Henrik Lindberg i sine yngre dage, hvor han fik fart under familiens brillevirksomhed Lindberg.
Henrik Lindberg i sine yngre dage, hvor han fik fart under familiens brillevirksomhed Lindberg. Foto: JØRN FREDERIKSEN
Vis mere

Kering Eyewear blev stiftet i 2014, som en del af luksusimperiet Kering, der sidste år havde en omsætning på lige under 100 milliarder danske kroner.

Udover luksusmærker indenfor briller, designer, udvikler og distribuerer Kering-koncernen luksusmærker indenfor smykker, urer, mode og lædervarer.

Blandt de luksuriøse mærker hos Kering Eyewear, som Lindberg kommer i stald med, kan nævnes Gucci, Cartier, Saint Laurent, Bottega Veneta og Balenciaga.

Danske Lindberg kunne sidste år fremvise en omsætning på mere end en halv milliard danske kroner.

Ikke mindst har familiens succes med brillevirksomheden placeret dem blandt Danmarks rigeste med en formue opgjort til 1,9 milliarder danske kroner sidste år.

Det forventes, at salget af Lindberg til Kering Eyewear går igennem inden udgangen af året, da konkurrencemyndighederne først skal godkende salget.