Sangerinden druknede i skramlet lyd, men formåede alligevel at komme op til overfladen

Lydmanden havde tydeligvis fyldt lungerne med lidt for mange sjove urter, da Kwamie Liv indtog Apollo Countdown. Den dansk-zambiske sangerinde var ellers veloplagt, men døjede med lyd, der var katastrofalt dårlig.

Hun lagde ud med den sælsomme "5 AM", der skramlede ud af højtalerne. Det mindede næsten om en offentlig henrettelse, da hendes luftbårne femme fatale-vokal brutalt blev slagtet under knivskarpe og overdøvende synthflader, der borede sig langt ind i kraniet og efterlod sig blødende øregange.

De musikalske nuancer druknede således i et lydbillede, der virkede fuldstændig usammenhængende. De androide vokaleffekter, der blev lagt på hendes livevokal, var ellers stilistisk gennemtænkte og velplacerede, men gned mest af alt salt i det åbne kødsår, der var koncertens første numre.

Dårlig lyd er altid kompromitterende for en koncert, men rigtig uheldigt var det for Kwamie Liv, der ellers mestrer et dramatisk stemmeregister, som gør hendes lydunivers særligt dragende. Hun er blevet sammenlignet med Lana Del Rey og M.I.A., men de dårlige forhold ledte mest af alt tankerne hen på lyden af en larmende discountboremaskine.

Heldigvis udartede lyden sig undervejs og dermed svingende koncerten sig højere op på spændingskurven. På nummeret "Follow You" var instrumenteringen stadig en kende for skinger, men sangens format havde bedre forudsætninger for overlevelse. Hun trængte bedre igennem den skærebrændende lyd, der ellers havde begravet hende under dønninger af skramlet kaos, med en rap-passage, der samtidig blev brugt til at tænde ilden under gæsterne.

Den mere stakkerede vokal på hitsinglen "Lost In The Girl" vakte begejstring hos koncertens mange fremmødte, der kvitterede med skæve dansetrin og jubelråb. Liv havde hidkaldt sig de gæster, der var for generte til at nærme sig scenen, og således stod der en kødrand af mennesker foran hende, da aftenens sidste nummer "Coming Thru" borede sig ind i rygmarven. Kwamie Liv insisterede på at frembringe sin lyd gennem spontane opråb og forførende stilelementer, og det skal derfor ikke lide hende alt for meget til last, at lydmanden valgte af holde fyraften lidt for tidligt.

Roskilde Festival, Apollo Countdown, mandag d. 29. juni 2015