Karl William lever i den grad op til Rising-scenens navn

Den kun 18-årige aarhusianer Karl Wiliam (eller er han blevet 19?) har fået masser af omtale og roser det sidste år på baggrund af ep'erne '1. Sal' og 'Døende' og en stribe koncerter, blandt andet på upcoming-festivalen Vegas Udvalgte i januar og som opvarmning på MØs forårsturné.

Nu var han første navn på Roskildes Rising-scenes sidste dag, og trods det festival-tidlige tidspunkt klokken 14 var flere tusind mødt frem. De lod ikke til at blive skuffede.

Hvor Karl William tidligere har stillet op med en laptop-mand i ryggen, var der i dag fuldt band med lineuppen to gange elektronik, elektroniske trommer og trompet. Lydmanden skulle lige bruge det første nummer til at finde Karl Williams plads i lydbilledet, men så sad vokalen også der, hvor den skulle.

Karl William har en højst interessant stemmeføring, der vel nærmest kan beskrives som soul/r&b-inspireret sang, der ofte ligger på grænsen til rap med mange stavelser, men ikke altid så mange toner.

Hans tekster er langt fra den selvfedme, man møder i meget r&b og hiphop, men udtrykker snarere ungdommelig usikkerhed i et temmelig originalt sprog, som det eksempelvis lyder i omkvædet til radiohittet 'Foruden at forgude' (alene titlen!):

'Du siger, det ændrer sig senere, men man dræber den bare uden helt at tænke sig om / Går og går gyldent til værks bare inden du så, at værten sørgede for, at du kom / Jeg er foruden at forgude'.

Måske er meningen ikke krystalklar, men man kan heller ikke sige, at det er rent nonsens – der er noget at tænke over, med andre ord.

Musikalsk bød den veloplagte Karl William og hans solidt spillende band på en forholdsvis langsom, eftertænksom og let melankolsk r&b, der gav tydelige associationer til canadiske The Weeknd.

Trompeten faldt ind med jævne mellemrum og tilføjede yderligere en længselsfuld dimension til den afdæmpede, men alligevel smådansable musik med hyppig brug af kantslag på lilletrommen.

Sættet afslørede dog også lidt mere energiske sange, eksempelvis den helt nye '180' med gæstevokal af Aalborg-rapperen Lord Siva – et nummer med klart hitpotentiale.

Og i det hele taget var der ikke mange kedelige øjeblikke under Karl Wiliams tre kvarter lange optræden. Han lever i den grad op til navnet på Rising-scenen. Han skal måske ikke ligefrem forgudes, men han fortjener stor respekt.

Roskilde Festival, Rising, onsdag